DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 22 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Politie vraagt opnieuw aandacht voor sluipverkeer parallelweg Hanzeweg

Politie vraagt opnieuw aandacht voor sluipverkeer parallelweg Hanzeweg
Politie stuurt sluipverkeer terug.
Foto: ©maartenheijenk.nl (archieffoto)
Redactie: M.H.

DRONTEN - De politie constateert dat er nog steeds veelvuldig gebruik gemaakt wordt van de parallelweg langs de Hanzeweg (vlakbij Roggebotsluis) om files te omzeilen. De politie waarschuwt hiertegen op Facebook.

Er zijn volgens de politie niet alleen klachten van automobilisten die keurig achteraan sluiten in de file in de richting Kampen, maar ook van omwonenden.

Files worden er langer door

In het verleden wees de politie er al op dat het sluipverkeer niet alleen leidt tot ergernis, maar dat de files op de Hanzeweg er ook langer door worden: „Sluipverkeer bevordert niet een goede doorstroming op de rotonde met de Drontermeerdijk. Er ontstaat een extra verkeersaanvoer vanaf de dijk, wat de doorstroming belemmert en de file verergert.”

Niet rechtdoor

De file omzeilen via de parallelweg is verboden, omdat het verkeer op deze weg tussen de Oudebosweg en de Drontermeerdijk niet rechtdoor mag rijden. Halverwege is het verplicht af te slaan naar de Reveweg.

Door waarschuwen, terugsturen en bekeuren probeert de politie regelmatig het sluipverkeer te ontmoedigen.

Knooppunt Roggebot

Prima, er wordt gefietst. Een andere verbetering is om al vanaf de Biddingringweg (N305) een variabele snelheid aan te geven voor de Hanzeweg richting Roggebot. Nu rijdt men met 80 km/u op een file af, die bij een geopende brug stilstaat. Dat heeft weinig nut, en is onnodig gevaarlijk en vervuilend. Met andere woorden, betrek de brug en/of waarnemingen van de brugwachter bij plannen voor slimme verkeerslichten. De variabele snelheid kan voor elke plek worden geoptimaliseerd. Des te verder van de brug af, des te hoger de op die plek aangegeven snelheid om met ongeveer diezelfde snelheid door te kunnen rijden naar de rotonde bij de brug.
Tweeduizendzeventien | vrijdag 19 mei 2017 01:10
Een rekenvoorbeeld is dat bij een naar verwachting 3 minuten geopende brug op moment X het verkeer bij de Biddingringweg een maximumsnelheid van 50 km/u uur krijgt. Verkeer bij de Hondweg krijgt op moment X 40 km/u. Op hetzelfde moment X krijgt verkeer bij de Oudebosweg 30 km/u opgelegd. Die snelheden zijn variabel, en lopen op. Komt het verkeer van de Biddingringweg met 50 km/u bij de Hondweg aan, dan is het maximum ter hoogte van de Hondweg inmiddels opgelopen van 40 km/u naar 50 km/u. Vindt de brugwachter het er al druk, dan kan er misschien 10 km/u vanaf. Zo wordt het 8 kilometer lange wegstuk optimaler gebruikt met slechts 3 of 4 verkeersborden, rijdt een vrachtwagen niet meer met 80 km/u af/in op stilstaand verkeer bij de brug, en is de kans groter dat het verkeer met een constante snelheid kan blijven rijden. Tot aan de volgende ongeoptimaliseerde flessenhals buiten Dronten, maar winst is winst. Racen naar stilstaand verkeer levert maatschappelijk alleen maar verlies op.
Tweeduizendzeventien | zondag 21 mei 2017 13:22