DRONTEN - Het stadion van PEC Zwolle heet vanaf volgend seizoen MAC3PARK Stadion. Een deel van de PEC-supporters verzet zich tegen die naamsverandering. Drontenaar Meine Breemhaar is eigenaar van MAC3PARK. Hij denkt dat de kritiek wel overwaait.
Wat vind je van de actie van de harde kern van de PEC-supporters?
Meine Breemhaar: ,,Ik kan het me heel goed voorstellen. Het zou raar zijn als iedereen het meteen met elke verandering eens is. Ik denk dat het met de tijd wel overwaait. Het geeft in ieder geval veel reuring, dus in die zin ben ik er niet rouwig om.’’
Je bent niet een ondernemer die afhaakt na wat tegenslag?
,,Nee, ik ben zelf voorzitter van een voetbalclub geweest. Daar hebben we ook kunstgras aangelegd en daar was ook een deel van de vereniging tegen en een deel voor. Twee jaar later heeft niemand het er meer over. De voetbalwereld is een conservatief bolwerkje, dus ik kan me best voorstellen dat supporters het bij de overgang even niet leuk vinden.’’
Die supporters zullen toch ook begrijpen dat PEC Zwolle nog steeds in de Jupiler League had gespeeld als er nooit iets veranderd was?
,,Dat is ook wat het bestuur zegt: we zijn een categorie 1-club, we mogen blij zijn met elke euro. De protesten hadden ook betrekking op de betonbak en het kunstgras. Maar dan moet je wel bedenken dat het stadion er op een hele goedkope, slimme manier is neergezet. Voor een klein clubje, dat tien jaar terug nog niets voorstelde, zijn ze daardoor een heel eind gekomen. De meesten snappen dat wel en over een paar jaar zegt iedereen: kom, we gaan naar het MAC3PARK.’’
Voor de supporters is het misschien ook een kwestie van onbekend maakt onbemind?
,,Wij richten ons op Flevoland en op business-to-business en niet rechtstreeks op de consument. Dus een doorsnee supporter denkt: who the f… is MAC3PARK? Dat kan ik me goed voorstellen. Ze hebben natuurlijk ook slechte ervaringen gehad met Compello, de vorige hoofdsponsor.’’
Jullie zien jezelf als een blijver in Zwolle?
,,Dat is wel de intentie. De tijd moet het leren, maar ik denk dat het neerdalen in Zwolle een succesvol onderdeel gaat worden van onze organisatie. MAC3PARK is maar een klein onderdeel van onze groep, dat onderschatten veel mensen. IVIO, Metafoor, Karmac, Prosu en al die andere bedrijven gaan met hun klanten naar PEC Zwolle. Daar zit natuurlijk een hele strategie achter. We geven misschien wel anderhalf miljoen per jaar uit aan sponsoring en adverteren, dus wat we bij PEC Zwolle doen is maar een schijntje van wat we als organisatie uitgeven om onszelf in de markt te houden.’’
Op facebook schreef je: ,,Ik voel mij in Zwolle meer welkom dan in Dronten als sponsor.’’ Wat bedoel je daarmee?
,,Dat was een beetje ironisch bedoeld. Iemand vroeg me of ik me nog wel welkom voelde in Zwolle. Dat is wel degelijk het geval. Bovendien is er nog nooit een voetballeider geweest die 100% steun heeft. Dat geldt zelfs voor Cruijff bij Ajax. In Dronten was ik hoofdsponsor en daar zeiden ze vorig jaar: we hebben een betere sponsor gevonden, kijk maar eens waar je andere sponsormogelijkheden kunt vinden. Net als in Dronten zijn er ook bij PEC Zwolle mensen die voor en tegen je zijn, maar bij PEC Zwolle heb ik een warm gevoel. Dat is ook niet zo gek, want Dronten is een amateurclub en PEC Zwolle is een professionele organisatie.’’
Sponsoring van PEC Zwolle is toch van een andere orde dan bij asv Dronten?
,,Sponsoring in Dronten is liefdewerk-oud-papier. Dat heb ik gedaan omdat ik in Dronten woon en omdat m’n kinderen er voetballen. Ik heb nu al meer publiciteit -terwijl ik nog geen cent betaald heb- dan in tien jaar Dronten.’’