BIDDINGHUIZEN – Peter van IJzendoorn en Lambertus Zijlstra van biologische webwinkel Hofweb uit Biddinghuizen haalden dinsdag binnen 26 uur een bedrag van 190.000 euro op. Dat deden zij via een zogenaamde ‘customer funding’.
„We deden dat zonder tussenkomst van een crowdfundingplatform of andere partijen”, meldt Van IJzendoorn, „We hebben onze klanten rechtstreeks via een email benaderd om geld te lenen.” Daarnaast gebruikten Van IJzendoorn en Zijlstra een video die in korte tijd drieduizend keer werd bekeken.
Overrompeld
„Wij zijn compleet overrompeld door de positieve reacties van klanten die in ons willen investeren”, aldus Zijlstra. Beide heren hadden zich ten doel gesteld om minimaal 75.000 euro op te halen in dertig dagen.
Ze hadden een minimale investering van 250 euro gevraagd, maar de gemiddelde investering bleek ruim 2.000 euro te zijn. „In ruil daarvoor krijgen de investeerders hun rendement uitbetaald in boodschappen of, als ze dat liever willen, in keiharde pegels”, zegt Zijlstra.
Hofweb gebruikt de lening om het bezorggebied uit te breiden naar heel Nederland en meer mensen bereiken met hun boodschappen.