DRONTEN - De firma Protief is verhuisd naar de Fazantendreef 15. Zaterdag hielden Gerrit en Hennie Schreuder daar open huis, tegelijk met buurman Slump Catering & Events. ,,Beide bedrijven vullen elkaar mooi aan, want als iemand een feestje heeft, moeten er vaak ook uitnodigingen worden gedrukt en foto's worden gemaakt'', zegt Hennie.
Protief omschrijft zichzelf als: ,,Een ambitieus reclame- en ontwerpbureau dat creatieve- en doelgerichte ideeën en oplossingen aandraagt op het gebied van marketingcommunicatie aan bedrijven, organisaties en instellingen. Disciplines die wij daarvoor in huis hebben zijn concepting, vormgeving, fotografie, drukwerk en sign.''
Reclame en marketingcommunicatie
Gerrit Schreuder startte in 2004 vanuit zijn woning een bedrijf in reclame en marketingcommunicatie. Na vier jaar besloot hij om werk en privé te scheiden en koos hij voor een locatie in Kampen. ,,Maar ik kwam er toch achter dat ik Drontenaar geworden was.'' Daarom vestigde hij zich eerst aan De Morinel en nu aan de Fazantendreef.
De reden voor de recente verhuizing is vooral gelegen in de toenemende activiteit van echtgenote Hennie Schreuder-Joesten. Zij is twee jaar geleden gestart met fotografie en familiedrukwerk: ,,We zaten in één ruimte en dat betekende dat Gerrit er soms uit moest omdat ik een foto moest maken.''
Geen kantoor maar een werkplaats
In het nieuwe bedrijfspand kunnen ze weer allebei uit de voeten. Achter heeft Hennie haar fotostudio en printstation, vooraan is het businessgedeelte. ,,We noemen dat onze werkplaats'', zegt Gerrit, ,,Die term hebben we gekozen door mijn wielersportverleden en doordat ik uit een familie van fietsenmakers kom. De werkplaats moet activiteit uitstralen. Daarom hebben we een hoge tafel in plaats van een kantoorinrichting.''
Belangrijk in de inrichting is ook het ontbreken van een receptie: ,,Want we willen laagdrempelig zijn.'' Voor Hennie is dat van belang omdat het maken van foto's een persoonlijk gebeuren is: ,,Ik begin altijd met een gesprek, probeer de mensen op hun gemak te stellen.'' De laagdrempeligheid geldt zelfs voor de weekeinden: ,,Dat is vooral voor het familiedrukwerk van belang. Immers, als er op vrijdag iemand overleden is kun je niet tot maandag wachten op je rouwkaart.''
Business en Persoonlijk
De twee takken van Protief presenteren zich in het nieuwe onderkomen allebei onder een eigen naam. Hennie noemt haar toko Protief Persoonlijk (fatografie en familiedrukwerk) en Gerrit's afdeling draait onder de vlag van Protief Business (reclame & marketingcommunicatie).
Ze zijn enthousiast over de nieuwe start in het nieuwe pand. Gerrit Schreuder: ,,Zeven jaar lang hebben we gedwongen moeten meedoen met de economische crisis. Nu het woord crisis niet meer valt willen we ook volop mee blijven doen.''

