BIDDINGHUIZEN - „Biddinghuizen heeft de twijfelachtige eer aan kop te gaan 65,1 dB(A).” Dat concludeert secretaris Frank Pels van de werkgroep ‘Vliegop uit Biddinghuizen’ naar aanleiding van de belevingsvlucht van afgelopen woensdag.
Persbericht Vliegop Biddinghuizen:
Woensdag 30 mei werd de belevingsvlucht van Lelystad Airport uitgevoerd. Vijf keer passeerde de Boeing 737-800 van Transavia Biddinghuizen om een indruk te geven van de geluidsoverlast. De eerste resultaten zijn inmiddels binnen. Biddinghuizen gaat aan kop met 65,1 dB(A).
De getallen voor Biddinghuizen:
- 18:11 uur, 63,9 dB(A), 1402 meter hoog, klimmend
- 19:30 uur, 65,1 dB(A), 1417 meter hoog, klimmend (Boeiing kwam meer richting bebouwde kom in plaats van over Mosselweg/Alikruikweg)
- 20:08 uur, 61.1 dB(A), 1097 meter hoog, dalend
- 21:!5 uur, 61.3 dB(A), 1767 meter hoog, dalend
- 21:52 uur, 60.8 dB(A), 1684 meter hoog, dalend
De getallen voor Dronten-West:
- 18:03 uur, 60.7 dB(A), 735 m dalend
- 18:55 uur, 59.5 dB(A), 1104 m klimmend
- 19:23 uur, 59.5 dB(A), 739 m dalend
- 20:18 uur, 60.2 dB(A), 1539 m klimmend
- 21:08 uur, 59.3 dB(A), 739 m dalend
- 21:45 uur, 58.1 dB (A), 716 m dalend
Het zijn voorlopige getallen. In juli wordt de definitieve rapportage van het ministerie verwacht.
Betrouwbaar?
Hieronder de ruwe meetdata van de meetpunten van de gemeente aan het Bakhuis, Klaversingel en de Parksingel in Biddinghuizen. Hierbij wordt opgemerkt dat de piek aan het Bakhuis rond 19.00 uur zeker niet door vliegtuiglawaai komt. Trek je die eraf dan kloppen de metingen. Waarbij de Bakhuis ongeveer 3 dB(A) meer meet dan de andere meetpunten, maar dat is logisch want daar kwam de Boeiing het dichtste langs.
Zelf hebben wij met een geijkte decibelmeter maximaal 65 dB(A) gemeten (nabij Klaversingel). Kijkend naar de metingen lijkt dit een betrouwbaar beeld. Tevens is het dezelfde orde grootte als door het milieueffectrapport (MER) is voorspeld.