DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 22 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

„Biddinghuizen heeft niets meer aan massale acties tegen Lelystad Airport”

„Biddinghuizen heeft niets meer aan massale acties tegen Lelystad Airport”
Foto: Wouter Foppen
Redactie: M.H.

BIDDINGHUIZEN - Het dossier Lelystad Airport is inmiddels zo dik, dat het de maandelijkse inkomsten uit oud papier ruim zou overtreffen. Op dit moment komen ook Zwolle, de Veluwe en Friesland in actie en dat wordt in Biddinghuizen nauwlettend gevolgd.

We gaan terug naar januari van 2014, kerkcentrum De Voorhof in Biddinghuizen. Daar informeert kabinetsadviseur Hans Alders op een avond liefst achthonderd inwoners van het dorp over de plannen rond de uitbreiding van Lelystad Airport.

Uit dat aantal blijkt dat de gemiddelde Biddinghuizenaar zich flink zorgen maakt over deze ‘move’, die ervoor zorgt dat Biddinghuizen te kampen krijgt met geluidsoverlast. De opstijgende kolossen vliegen precies langs de bebouwde kern van het dorp en dat brengt heel wat teweeg.

In de verdediging

Inmiddels is de hele discussie bijna vier jaar verder en op dit moment schieten er ook in andere regio’s weer mensen in de verdediging. Neem Zwolle, Teuge en Friesland, daar waar grote delen van de bevolking ook niet zitten te wachten op de vliegtuigen van en naar Lelystad.

In Biddinghuizen worden de nieuwe ontwikkelingen op de voet gevolgd, met name door Frank Pels. Hij zit al sinds 2003 diep in de materie en kent het verhaal op zijn duimpje. Hij is tevens een van de initiatiefnemers van de actiegroep ‘Vlieg Op uit Biddinghuizen’.

Variant van tafel

Pels was te spreken over de nieuwe, voor Biddinghuizen gunstige B++ vliegvariant. Inmiddels is dit plan, uit de koker van Vliegveld Teuge, van tafel geveegd en lijkt Biddinghuizen zich toch op te moeten maken voor een bak lawaai.

„Ik zou graag een vrolijker verhaal vertellen, maar dat kan ik niet. De vertrekkende vliegtuigen zouden tussen Zeewolde en Biddinghuizen richting het oude land gaan, dus dat was gunstig geweest. Het positieve is dat er serieus tijd voor uitgetrokken is, maar er overheerst een teleurstellend gevoel. Het gevoel dat de trein gewoon doordendert”, zegt Pels.

In slaap gesukkeld

Willem Feiken, voorzitter van Dorpsbelangen Biddinghuizen, tekende eind 2016 al op dat de Biddinghuizenaren niet moesten blijven klagen. Pels is daar ook voorstander van, al leggen hij en de actiegroep zich nog steeds niet zomaar neer bij het vaststellen van het routebesluit. Het lijkt soms alsof Biddinghuizen in slaap is gesukkeld, maar niets is minder waar.

„Als ik een bericht op Facebook zet, dan wordt dat nog 600 tot 1.000 keer gelezen. Gemiddeld komen er tien tot vijftien reacties op. Dat zijn dan wel de ‘usual suspects’, maar het wordt zeker nog gevolgd. En waar we kunnen, zetten we onze standpunten goed uit”, vertelt Pels.

Berusting

Veel meer kan Biddinghuizen eigenlijk ook niet meer doen. Het is ijdele hoop om te denken dat de plannen nog te voorkomen zijn. Pels: „Wat dat betreft is het ook wel een soort van berusting, denk ik. We hebben destijds ruim zeshonderd bezwaarschriften ingediend, maar aan zulke massale acties heeft Biddinghuizen nu niets meer.”

„Het mileueffectrapport en de routeplannen piepen en kraken, maar het besluit ligt er. We proberen het nog te beïnvloeden, maar voor sommige politici en partijen lijkt het af en toe wel een principekwestie. Dat neemt niet weg dat we er bovenop blijven zitten.”

Over principekwesties gesproken. Wat doet Pels als hij straks zelf van Lelystad Airport kan vertrekken? Staat hij dan bij de gate? „Stel dat het een keer kan, dan zou ik dat wel doen. Maar de laatste keer dat ik in een vliegtuig ben gestapt, was in 2003. Ik probeer dat sowieso te vermijden, ook als ik op vakantie ga. Ik ben daar erg terughoudend in.”

Wouter Foppen