BIDDINGHUIZEN - Flevonice heeft de campagne voor haar ‘Zombie Run’ aangepast nadat verschillende Drontenaren hadden geklaagd over met name posters in de omgeving van basisscholen. Flevonice trekt het boetekleed aan: „Het is natuurlijk niet de bedoeling om met deze campagne kinderen te shockeren.”
„De engste 6 kilometer van het jaar…”, zo kondigt Flevonice haar zombie hindernisrun aan, „Op zaterdag 27 oktober wordt jouw nachtmerrie werkelijkheid.”
Slecht gekozen
Afgelopen maandag startte er in Dronten een campagne voor de Zombie Run. Al snel kwamen er klachten van inwoners. „De uiting, in combinatie met het beeld van een zombie zijn bij sommigen niet op de gewenste manier ontvangen”, biecht Flevonice naar aanleiding van die bezwaren op, „De poster en de locatie van plaatsing kan wellicht overkomen als een slecht gekozen combinatie.”
Een dag na de lancering van de campagne heeft Flevonice een aantal reclameuitingen van de Zombie Run in Dronten laten verwijderen. Delen van posters zijn afgeplakt.
Opnieuw bekeken
Flevonice-directeur Maarten van der Ven: „Wij stellen de reacties erg op prijs en hebben de campagne en plaatsing opnieuw bekeken. We wisten dat Dronten ook in de campagne werd meegenomen en we merken hier een zeer sterke maatschappelijke betrokkenheid. Dit waarderen wij en kenmerkt Dronten.”
Het bedrijf erkent dat de campagne gewaagd is, maar had ‘m vooraf ingeschat als ‘opvallend maar niet grensoverschrijdend’. Inmiddels heeft Flevonice de campagne ter beoordeling voorgelegd aan de reclamecodecommissie. Vooruitlopend op het advies van deze commissie zijn er nu al maatregelen genomen.