BIDDINGHUIZEN - Vijftien procent van het winkelcentrum in Biddinghuizen staat leeg. Dat is ongeveer dubbel zoveel als in Flevoland (7%) en in het hele land (8%). En als het gaat om winkels met een niet-dagelijks aanbod voorziet de gemeente Dronten ook nog een krimp. De oplossing wordt gezien in ‘flexibilisering van bestemmingen’, meer groen en voorzieningen als bankjes. Daarvoor willen B en W 110.000 euro uittrekken, zo blijkt uit het gemeentelijke actieplan voor het winkelcentrum.
De dagelijkse inkopen zijn niet het probleem in het winkelcentrum van Biddinghuizen. 82% van de inwoners doet deze dagelijkse inkopen in het eigen dorp. Dat is hoger dan in vergelijkbare dorpen. In Swifterbant ligt dat bijvoorbeeld op 74%. De gemeente schrijft in haar actieplan de verwachting uit dat dit dagelijkse aanbod behouden blijft.
Slechts 9%
Voor hun niet-dagelijkse aankopen gaan de Biddinghuizenaren echter niet naar het eigen winkelcentrum. Slechts 9% van de inwoners doet deze aankopen in het eigen dorp, in vergelijking met 24% bij vergelijkbare dorpen. Het actieplan voorziet voor dit niet-dagelijkse aanbod een krimp.
De aanpak van de leegstand is volgens het actieplan vooral een verantwoordelijkheid van de vastgoedeigenaren en de ondernemers. Wel wil de gemeente kijken naar de mogelijkheden voor een gezamenlijke coördinatie.
Andere invulling
Ook is de gemeente bereid te kijken naar het ‘flexibilisering van bestemmingen’. Omdat er in de markt geen ruimte zou zijn om de leegstaande panden allemaal te vullen met winkels, moeten volgens het actieplan verschillende panden een andere invulling krijgen.
Als het gaat om een nieuwe invulling denkt de gemeente aan: „Andere vormen van bedrijvigheid, diensten, leisure, maatschappelijke functies en zorg.” Vastgoedeigenaren zijn bereid om mee te denken over een alternatieve invulling. Zij noemen daarbij ook wonen als mogelijkheid.
Drie varianten
Net als in Swifterbant heeft de gemeente ook in Biddinghuizen drie varianten uitgewerkt voor de aanpak van het winkelcentrum. B en W kiezen voor de goedkoopste optie van 110.000 euro, waarbij met name de openbare ruimte wordt opgeknapt.
„Het centrum is vrij stenig van karakter”, meldt het actieplan, „Een aantrekkelijk verblijfsklimaat is een basisvoorwaarde om bezoekers te verleiden langer in het gebied te zijn. De sfeer en beleving willen we verbeteren door acties gericht op groen en faciliteiten in de openbare ruimte zoals bankjes.”