BIDDINGHUIZEN - Het was gisteren druk rond Beachclub Nu aan de Spijkweg. Vele honderden mensen schuifelden langs de stands van de Ibizamarkt, die daar voor de tweede keer gehouden werd. Velen combineerden het met een bezoek aan het strand. DeDrontenaar.nl sprak met organisator Manon Weitering uit Barneveld.
Wie ben jij?
„Ik ben Manon Weitering en ik heb een eigen bedrijf: Hip and Happy Events. Daarmee organiseer ik Ibizamarkten door heel Nederland en daarnaast van alles op het gebied van het hippie-, Bohemian- en Ibizathema, zoals bedrijfsfeesten, bruiloften, aankleding en styling.”
Waarom in Biddinghuizen?
„We staan hier voor de tweede keer bij Beachclub Nu. We trekken door heel Nederland en we hebben aan onze volgers gevraagd waar we moeten staan. Toen kwam Elburg en Biddinghuizen een paar keer voorbij, ook omdat het hier natuurlijk een recreatiegebied is. In de maanden juli en augustus gaan we graag naar recreatiegebieden, dus vandaar.”
Hoe loopt het?
„Fantastisch. Het weer zit natuurlijk al wekenlang mee, ook voor zo’n markt. Dat is ook de reden waarom we in de zomermaanden aansluiten op recreatie. We vinden dit leuker dan dat we bijvoorbeeld in een stad staan. De Ibizamarkten zijn geïnspireerd op de hippiemarkten van het eiland en daar hoort water en een sfeervolle omgeving bij.”
Waar komen de standhouders vandaan?
„Uit heel Nederland. We reizen eigenlijk al drie jaar met z’n allen rond. Sommigen gaan 25 keer mee, anderen haken aan. Het is echt een beetje een community geworden.”
Hoeveel stands zijn er?
„We hebben vijftig deelnemers, verdeeld over dertig kramen. Sommigen hebben twee meter, anderen vier meter, weer anderen nemen hun eigen tentje mee. Gemiddeld hebben we tussen de vijftig en de zeventig standhouders, afhankelijk van de locatie. En zelf zorgen we voor een dj en gezellige aankleding. Wij zijn niet de allergrootste en dat is ook omdat wij kiezen voor een origineel aanbod, we zijn een wat kleinere, sfeervolle markt.”
Heb je enig idee hoeveel mensen er op een dag als vandaag afkomen?
„Dat is moeilijk in te schatten, maar het zijn er toch al gauw een paar duizend. Dat weten we omdat we ooit een keer binnen entree hebben gevraagd. Dat was niet heel druk bezocht en toch waren er aan het eind van de dag 600 mensen. Dus als het de hele dag een beetje doorloopt zoals vandaag, dan weet je dat het er al snel drieduizend zijn.”
Is dit soort markten trendy?
„Ja, dat is een paar jaar geleden begonnen met die film ‘Verliefd op Ibiza’. Ibiza is ìn, wie is er niet op Ibiza geweest? Wij liften een beetje mee op dat succes. Vorig jaar dacht ik even: het houdt op, de mensen hebben het wel gezien. Ook in de winkels zag je dat die mode minder werd. Maar dit jaar herleeft het weer.”
Wat heb je zelf met het thema?
„Ik kom al zeven jaar op Ibiza. Ik zag die markten daar en zag in Nederland ook veel creatieve ondernemers. Toen dacht ik: daar kunnen we wel wat mee, volgens mij is daar vraag naar en geen aanbod. Wij zijn een reizende groep moderne hippies in de zin van: vrij werken, niet voor een baas en niet zo moeilijk doen. Ik heb een Volkswagenbusje en als ik die ’s ochtends start ben ik een blij mens. We zijn geen hippies in de zin van zelfvoorzienend enzo, ik noem ons ‘moderne hippies’.”