DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 22 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

De Noord wordt geen gewone straat, maar een allee met ‘grandeur’

De Noord wordt geen gewone straat, maar een allee met ‘grandeur’
De Noord is de belangrijkste toegangsweg van Dronten.
Foto: ©maartenheijenk.nl
Redactie: M.H.

DRONTEN - De Noord is de belangrijkste toegangsweg van Dronten. Voor wethouder Nico Verlaan was dat aanleiding om bij de renovatie van het gedeelte tussen het station en het centrum aan te dringen op een opwaardering. De wethouder gebruikt bij de presentatie van de plannen termen als ‘allee’, ‘grandeur’ en ‘majeur’.

,,We willen visueel iets heel moois maken’’, zegt Verlaan over De Noord. Hij verwijst daarbij naar de in het verleden opgeknapte gedeeltes: de stationsomgeving en het wegvak tussen de Dronterringweg en het station.

,,Niet doen!''

Als gevolg van de financiële situatie van de gemeente Dronten was er aanvankelijk gekozen voor een sobere invulling van het gedeelte dat nu onder handen wordt genomen. Nico Verlaan heeft echter op de rem getrapt: ,,Ik kwam van buiten de gemeente Dronten en ik heb meteen gezegd: niet doen!’’

,,Ik heb de ambitie uitgesproken om er een prachtige allee van te maken, want je bepaalt nu het beeld voor de komende 60 of 70 jaar.’’

De wethouder beseft dat de gemeente Dronten nog niet de middelen heeft om ‘gekke dingen’ te doen: ,,Maar met een beetje schuiven, hier en daar wat beknibbelen, een beetje knippen en plakken hebben we toch iets moois voor elkaar gekregen.’’

Luxe fietspad

De aanpak gebeurt in twee fases. Omdat de bedrijven langs De Noord bereikbaar moeten blijven, wordt dit kalenderjaar in de eerste fase alleen het gedeelte tussen de beide parallelwegen aangepakt. Aan de kant van Rikken komt een luxe fietspad van vier meter breed, in rood uitgevoerd. Fietsers in beide richtingen kunnen hier gebruik van maken.

De weg krijgt een grote, groene middenberm met gras. In die middenberm komen dezelfde dure lantaarnpalen te staan als bij het station: masten met armaturen aan beide kanten. Het geheel wordt uitgevoerd in dezelfde kleuren en met dezelfde trottoirbanden als bij het station. Alle 74 essen worden gekapt en vervangen door lindes.

Toren als ‘landmark’

Bij zijn streven om er visueel iets moois van te maken noemt de wethouder de toren van de voormalige RK-kerk, tegenwoordig eigendom van de gemeente, als ‘landmark’. De Noord voert recht op deze toren af en het ‘landmark’ moet volgens Verlaan voor automobilisten en voetgangers goed zichtbaar zijn. Daarom pleit hij voor een lage beplanting op de rotonde bij De Oeverloper.

De rotondes bij De Oeverloper (de firma Wouda) en bij de Energieweg (Leen Bakker) blijven overigens hetzelfde. Dat betekent dat ook na de renovatie fietsers voorrang hebben boven auto’s.

Hoogwaardige verbinding

De tweede fase van de straat wordt pas aangepakt als het Hanzekwartier vorm gaat krijgen. Dan wil de gemeente aan de westkant (de kant van Leen Bakker) een zogenaamde ‘loper’ realiseren: ,,Een hoogwaardige fiets- en voetgangersverbinding tussen het station en het centrum.’’

De Noord