DRONTEN - De gemeente Dronten omschrijft sinds begin 2015 heel globaal welke werkzaamheden de huishoudelijke hulp uitvoert. De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft recentelijk een uitspraak gedaan over de werkzaamheden die vallen onder de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning. Naar aanleiding daarvan gaat de gemeente het werk specifieker beschrijven.
Tot nu toe liet de gemeente Dronten het aan de zorginstellingen over welke werkzaamheden zij van belang achtten voor een ‘schoon en leefbaar huis’. De gemeente ziet nu in de uitspraak van de CRvB aanleiding om deze werkwijze te veranderen.
Gemeente voert zèlf gesprekken
De zorginstellingen voeren sinds 2,5 jaar de gesprekken met cliënten. In de nieuwe manier van werken schuiven de gidsen van de gemeente aan bij de bewoners.
De uitkomst van dit gesprek wordt vastgelegd in een persoonlijk ondersteuningsplan. Daarin staat een overzicht van de werkzaamheden en de frequentie.
„Samen met de inwoner wordt in kaart gebracht welke schoonmaakonderdelen de inwoner zelf kan uitvoeren, welke onderdelen de familie kan en wil uitvoeren en welke schoonmaakwerkzaamheden door de aanbieder gedaan moeten worden”, aldus het gemeentebestuur.
Frequentie van werkzaamheden
Ook worden afspraken gemaakt over de frequentie van de verschillende werkzaamheden. Het gemeentebestuur merkt op dat sommige activiteiten (zoals het schoonmaken van het sanitair) wekelijks gedaan moeten worden en bijvoorbeeld het lappen van ramen niet. Wel gaat de gemeente precies vastleggen wat er wordt verstaan onder ‘schoon en leefbaar’.
In tegenstelling tot andere gemeenten gaat Dronten in principe niet zeggen hoeveel uur in de week er in een woning gewerkt wordt. Dronten houdt vast aan ‘maatwerk’: „Tijd is niet relevant om op te nemen in de beschikking. Het gaat erom dat de schoonmaakactiviteiten die noodzakelijk zijn, worden uitgevoerd met de afgesproken frequentie.”