DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 22 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Alle plannen voor Roggebot liggen klaar, alleen voor de bus is nog geen oplossing

Redactie: M.H.

DRONTEN - Het is een miljoenenproject. De tekeningen zijn klaar en de plannen liggen ter inzage. De nieuwe brug bij Roggebot en de nieuwe wegenstructuur moet binnen twee jaar klaar zijn. Er is nog wel een probleem: de betrokkenen hebben nog geen flauw idee waar de bushaltes moeten komen.

Buslijn 143 tussen station Kampen en station Dronten is vooral van belang voor de bewoners van het asielzoekerscentrum. En juist de bushalte bij het AZC is nog niet definitief ingetekend. Het dilemma: de busmaatschappij wil niet omrijden, de reizigers gaan waarschijnlijk niet omlopen en een bushalte direct aan de N307 is onveilig.

In onderhandeling

Omgevingsmanager Froukje Oostra legt uit: „We zijn een oplossing aan het bedenken en die hebben we nog niet gevonden. We zijn met alle partijen in onderhandeling en daarbij zijn de belangen heel verschillend.”

In de bestaande situatie stopt de bus vlakbij de rotonde. Daar wordt op de Hanzeweg langzaam gereden en kunnen de voetgangers relatief veilig oversteken. „Straks ligt daar een heel groot kunstwerk en kunnen de passagiers niet zomaar oversteken”, weet Oostra.

Huidige tekeningen

„In de huidige tekeningen gaat de bus even van de weg af, pikt de passagiers op en gaat middels de rotonde weer de weg op om zijn weg te vervolgen”, vertelt Froukje Oostra. Het betekent dat de AZC-bewoners voor de bushalte aan de zuidkant van de weg een heel eind moeten omlopen. De vrees bestaat dat zij de kortste weg gaan kiezen.

De met potlood ingetekende situatie maakt het ook lastig om met de fiets naar de bushalte te gaan: „Stel je voor: je zet je fiets ’s ochtends bij bushalte A neer. ’s Middags word je bij bushalte B gedropt en dan moet je nog even duizend meter lopen om je fiets op te halen…”

Geen speling

De actuele plannen hebben ook niet de instemming van de busmaatschappij. Connexxion wil het tracé Kampen - Dronten - Kampen zo snel mogelijk rijden en wil liever niet van de hoofdweg af: „Zij hebben eigenlijk nul seconden speling.” Alles wat de bus extra moet rijden, leidt tot vertraging bij het overstappen op de trein of op andere buslijnen.

Door dat probleem is het ook niet haalbaar om de bushaltes voor beide richtingen aan de AZC-zijde van de Hanzeweg te plannen. Want dan moet de bus van Dronten naar Kampen vijf à zes minuten omrijden: „Dat is ook voor de andere buspassagiers niet aantrekkelijk.”

Voetgangersbrug

Wethouder Roelof Siepel (ChristenUnie) oppert in een brief aan de gemeenteraad de mogelijkheid voor een voetgangersbrug. Froukje Oostra bevestigt dat er wordt er nagedacht over bushaltes direct aan de N307: „Op een plek waar heel makkelijk een verbinding onder of over de weg te maken is. De bussen hoeven dan niet om te rijden en de voetgangers hoeven niet om te lopen.”

Via Ketelhaven

Een oplossing zou ook kunnen zijn dat de bus via Ketelhaven rijdt. Dan kunnen er op de Vossemeerdijk relatief veilige bushaltes komen èn krijgt Ketelhaven haar langverwachte busverbinding met Dronten en Kampen.

Voor Froukje Oostra is die optie nieuw. Zij constateert echter dat de busmaatschappij niet wil omrijden en acht een hele andere route niet erg kansrijk.

Knooppunt Roggebot