DeDrontenaar.nl

Zaterdag, 23 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Bewoner ergert zich: Buslijn 143 rijdt tijdelijk langs Ketelhaven maar stopt er niet

Bewoner ergert zich: Buslijn 143 rijdt tijdelijk langs Ketelhaven maar stopt er niet
Rino van der Klei
Foto: ©maartenheijenk.nl
Redactie: M.H.

KETELHAVEN - Rino van der Klei zet zich al sinds de Statenverkiezingen van 2015 in voor een busverbinding tussen zijn woonplaats Ketelhaven en Dronten. Door de afsluiting van de rotonde bij de Hanzeweg rijdt buslijn 143 (Dronten - Kampen v.v.) momenteel langs Ketelhaven. Alleen… de bus stopt er niet. Een gemiste kans, vindt Van der Klei.

De route van de bus tussen Kampen en Dronten loopt deze weken over de Vossemeerdijk en de Colijnweg. Een tijdelijke bushalte in Ketelhaven was volgens Rino van der Klei een mooi experiment geweest.

„Hoe goedkoop had men nu een proef kunnen doen om te kijken of er mensen vanuit Ketelhaven met de bus meegaan”, stelt Van der Klei, „Maar nee, men laat de bus gewoon leeg rijden zonder dat er iemand kan op- of uitstappen in Ketelhaven.”

Tijdelijke halte niet mogelijk

Volgens een woordvoerder van de provincie is het niet mogelijk om een tijdelijke bushalte in Ketelhaven te creëren: „De omleidingsroute over Ketelhaven kost bijna 10 minuten extra rijtijd ten opzichte van de normale route.”

Om toch te kunnen aansluiten op de treinen vanaf NS Kampen, was een bushalte in Ketelhaven geen optie. Sterker nog: om een goede aansluiting te krijgen worden er in Kampen enkele haltes voor de duur van de werkzaamheden niet aangedaan.

Uitgebreid gekeken

Rino van der Klei vindt dat zijn plan voor een bus naar Ketelhaven nooit een eerlijke kans heeft gekregen. De provincie ontkent dit. Vorig jaar is uitgebreid gekeken naar de mogelijkheid om Ketelhaven op te nemen in de route van lijn 143. Hiervan is afgezien omdat de aansluiting op de treinen in zowel Kampen als Dronten hierdoor in het gedrang zouden raken.

Bovendien zou omrijden via Ketelhaven betekenen dat de drie huidige routes langs de Hanzeweg moesten verdwijnen. De langere route zou verder een langere reistijd betekenen. „Met verlies van (bestaande) reizigers en dus dalende opbrengsten”, aldus de provincie.

Extra kosten

Tot slot brengt een langere reistijd volgens de provincie extra kosten met zich mee: „Die bedragen rond de 100.000 euro per jaar. De busreizigers onder de circa 600 inwoners plus de bezoekers van Ketelhaven kunnen dit exploitatietekort niet dekken.”

Rino van der Klei beweert dat Ketelhaven een vergeten plek is bij de provincie en de gemeente Dronten. Ook daar is de provincie het niet mee eens: „Er is in 2016 uitgebreid aandacht besteed aan een verzoek om Ketelhaven op te nemen in de route van lijn 143.”