Persbericht op de website van Coloriet (De Regenboog):
Bestuurders van de verpleeghuizen in Flevoland moeten helaas constateren dat ook hun verpleeghuizen niet gespaard blijven voor besmettingen met het coronavirus. Op sommige in Flevoland is sprake van een enkele besmetting.
Wij vinden het belangrijk te benadrukken dat Coloriet nooit uitspraken doet over medische gegevens van onze cliënten. Dat doen wij ook niet in tijden van coronacrisis in Nederland. Medische gegevens worden alleen besproken met cliënt en/of de door cliënt aangewezen familie.
De bestuurders van Coloriet, Icare, Talma Urk, Woonzorg Flevoland en Zorgroep ONL hebben zich de afgelopen weken ieder afzonderlijk én in nauw contact met elkaar voorbereid op een mogelijke uitbraak van het coronavirus. Voor alle mogelijke situaties zijn protocollen opgesteld en er is voortdurend opvolging gegeven aan de richtlijnen en maatregelen vanuit het RIVM en de Rijksoverheid. In sommige gevallen is zelfs gekozen voor strenger beleid dan het RIVM heeft voorgeschreven.
Ook in deze omstandigheden beste zorg
Ondanks deze maatregelen en het harde werken van onze zorgmedewerkers hebben we niet kunnen voorkomen dat ook verpleeghuizen in Flevoland geraakt worden door het coronavirus. We betreuren iedere besmetting en hebben als hun naasten, zorgen om hen. We willen benadrukken dat we ook in deze omstandigheden de beste en warme zorg blijven bieden aan alle bewoners en cliënten van onze instellingen. In de wijkverpleging zijn daar bijvoorbeeld gespecialiseerde coronaroutes voor geregeld. Mensen met corona kunnen thuis zorg blijven ontvangen.
Geen tekort pbm’s en testen
De zorgmedewerkers van onze instellingen hebben de benodigde en voorgeschreven persoonlijke beschermingsmiddelen tot hun beschikking. De Flevolandse instellingen hebben daar op dit moment geen tekort aan. Waar nodig worden bewoners en medewerkers getest. Ook het testmateriaal is voldoende voorhanden.
Veelgestelde vragen aan Coloriet
Wij krijgen vragen over hoe wij handelen als er sprake is van het coronavirus.
Wat gebeurt er bij een vermoeden dat een cliënt besmet is met corona?
De arts legt bij verdenking contact met de GGD Flevoland en belt de direct betrokken familie. De cliënt wordt dan getest. Ook nemen we op de afdeling alvast maatregelen waar nodig.
Wat gebeurt er als wordt vastgesteld dat een cliënt het coronavirus heeft?
Dan nemen we direct samen met de GGD verdere maatregelen. De cliënt wordt op zijn/haar kamer geïsoleerd verpleegd. En de afdeling wordt afgesloten (isolatie) om te voorkomen dat het virus zich mogelijk verder verspreidt op de locatie. Wij houden uiteraard de gezondheid van de bewoners en medewerkers goed in de gaten en nemen dan extra hygiënemaatregelen.
Hoe hoor ik het als mijn naaste ziek is geworden van corona?
Als we vermoeden dat een cliënt het coronavirus heeft, neemt de arts direct telefonisch contact op met de naast betrokken familie om de behandelmogelijkheden te bespreken.
Krijg ik het ook te horen als een medebewoner van mijn naaste corona heeft?
Ja, het is belangrijk elkaar goed op de hoogte te houden. Daarom neemt een van de zorgmedewerkers contact op met de familie van de andere bewoners van dezelfde afdeling. U wordt dan gebeld. Alle familieleden/verwanten van deze afdeling ontvangen daarna een bericht op Familienet of brief.
Indien van belang wordt familie van bewoners van dezelfde locatie geïnformeerd. Dit zal per melding op Familienet zijn of brief.
Kan de familie op bezoek komen als onze naaste stervende is?
Natuurlijk wilt u op dit moment bij uw naaste zijn. Wij doen er, in overleg met de arts, alles aan om dit verantwoord mogelijk te maken. Ter voorkoming van verspreiding van het coronavirus geldt dan wel een bezoekregeling. Betrokken familie wordt hierover geïformeerd.
Jolanda Ouwens | zondag 12 april 2020 22:07