DRONTEN - Als het aan Adri de Munnik en Freek Haan ligt, krijgt Dronten weer een eigen afdeling van Veilig Verkeer Nederland. Volgens beide mannen ligt er nog genoeg werk als het gaat om de verkeersveiligheid in de gemeente Dronten. Ze wijzen op de fietsverlichting, het WhatsAppen achter het stuur en de snelheidsverschillen op de fietspaden.
Door allerlei ‘gedoe’ is de Drontense afdeling van Veilig Verkeer Nederland enkele jaren geleden opgeheven. Twee jaar geleden startten Monique Klasen en Gillian Luisman met pogingen om VVN nieuw leven in te blazen.
Het stokje is nu overgenomen door De Munnik en Haan, die inmiddels hulp hebben gekregen van Muriël Koper. Hun werkgroep moet uiteindelijk leiden tot een eigen afdeling met vertegenwoordiging in Dronten, Biddinghuizen, Swifterbant en Ketelhaven.
Fietsverlichting
De afgelopen weken zijn de mannen druk in de weer geweest met een fietsverlichtingsactie. Eerst gingen ze samen met de ANWB en de gemeente Dronten naar de drie basisscholen in Swifterbant en vervolgens sloegen ze hun barbecuetenten op bij het station in Dronten. „En het is de bedoeling om het ook in Biddinghuizen te doen.”
Terwijl de vrijwilligers nog niet eens klaar waren, stonden bij het station de eerste jongeren al te wachten om hun fiets te laten controleren. „We merken dat de mensen het plezierig vinden”, is Freek Haan tevreden.
Hard nodig
Adri de Munnik voegt eraan toe dat aandacht voor fietsverlichting nog steeds heel hard nodig is: „Verlichting is eigenlijk een ondergeschoven kindje, er wordt geen aandacht aan geschonken. Maar echt, fietsen zonder licht is levensgevaarlijk. Ook in Dronten, waar we op zich nog best goede fietspaden hebben.”
Het is ook altijd zo’n geklooi om de verlichting op orde te krijgen, proberen we. De Munnik wil daar niets van weten: „Nee hoor. Het is gewoon een kwestie van onderhoud, van goed schoonmaken. En natuurlijk op tijd je batterijen vernieuwen. Maar je merkt aan alles dat de verlichting een beetje het stiefkindje is.”
Dat laatste zien ze ook bij de actie op het stationsplein. VVN en ANWB moeten heel wat fietsen voorzien van nieuwe lampjes: „En daarnaast kijken we ook of de reflectie in orde is, of de bel goed werkt, of de remmen goed zijn, of de banden niet te glad zijn. Zodat de mensen in de komende winterperiode weer veilig kunnen fietsen.”
Scootmobiel
De verlichtingsactie is slechts één van de activiteiten van Veilig Verkeer in Dronten. Daarnaast worden er pakketten verspreid voor de verkeerslessen op de basisscholen en in juni was er een cursus voor scootmobielgebruikers. Binnenkort volgt er een opfriscursus voor senioren. Zij worden dan bijgepraat over de nieuwste verkeersregels en kunnen desgewenst een proefritje maken met een rij-instructeur.
Ook komt er aandacht voor de e-bike. „Want daar gebeuren vrij veel ongelukken mee”, weet Freek Haan. Beide heren weten waarover ze het hebben, want ze zijn allebei fervente e-bikers: „Door de verschillen in snelheid tussen de e-bike en de normale fiets maak je soms hele rare dingen mee. Dan denk je: oh… als dat maar goed gaat.”
Whatsappen
Juist die verschillen in snelheid maken het volgens Haan en De Munnik belangrijk dat automobilisten en fietsers hun aandacht bij het verkeer hebben. Het baart hen dan ook zorgen dat verkeersgebruikers nog steeds volop WhatsAppen: „Veel fietsers hebben een oplossing gevonden: die leggen de telefoon voor in het mandje.
De Munnik legt uit dat ook ‘doofheid’ een probleem is: „Door het gebruik van oortjes horen sommigen absoluut niet meer wat er om hen heen gebeurt.”
„Als je het ziet, dan zeg je er soms wat van”, zegt Haan, „Maar daar houdt het wat ons betreft mee op, want wij zijn natuurlijk geen handhavers. Het blìjft de verantwoording van de mensen zelf.” Het vergroten van dat verantwoordelijkheidsgevoel is misschien wel de voornaamste taak van Veilig Verkeer: „En dan is het belangrijk dat je begint bij de basisscholen.”