DeDrontenaar.nl

Zondag, 10 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Fietspaden kunnen weg, want auto's rijden bij Dronten straks keurig 80 km/uur

Redactie: M.H.

DRONTEN - De fietspaden bij de Colijnweg en de Rendierweg kunnen weg, omdat het autoverkeer op de Dronterringweg straks keurig 80 kilometer per uur gaat rijden. Het vergelijkbare fietspad bij de Beverweg mag blijven, want op de Dronterringweg bij Swifterbant houden de auto’s zich volgens de provincie juist nìet aan de regels.

Oversteken bij een rotonde is een stuk veiliger dan middenop een provinciale weg. Daarom liggen er langs de Dronterringweg drie fietspaadjes van pakweg 300 meter tussen een buitenweg en de dichtstbijzijnde rotonde. De fietspaden bij de Colijnweg en de Rendierweg liggen er al jaren en moeten nu weg. Het fietspad bij de Beverweg is vorig jaar aangelegd en mag blijven.

Eenduidigheid

,,De fietspaden komen te vervallen omdat de provincie eenduidigheid wenst op de kruisingen van de Dronterringweg’’, zo luidt de belangrijkste motivatie van de provincie Flevoland. In die eenduidigheid maakt de provincie een uitzondering voor het nieuwe fietspad bij de Beverweg.

Veiligheid geborgd

De veiligheid voor de fietsers bij de Colijnweg en de Rendierweg is volgens de provincie geborgd: ,,Doordat de oversteek wordt uitgevoerd met opstelruimte op het middeneiland, de oversteek nu over 2 x 1 rijbaan gaat en de oversteek verlicht wordt.’’

Die situatie is precies hetzelfde als tot vorig jaar op de Dronterringweg/Beverweg, maar daar was de situatie volgens de provincie juist niet veilig.

Minder verkeer

Behalve de eenduidigheid is de toekomstverwachting een andere reden om de fietspaden bij de Colijnweg en de Rendierweg weg te halen.

De provincie voorspelt dat er straks minder verkeer over de Dronterringweg bij Dronten rijdt. Volgens de provinciale prognose halveert het verkeer bij Dronten als de Passage klaar is.

Rijgedrag

De reden voor de uitzonderingspositie van Swifterbant is voor de provincie het rijgedrag. ,,Bij de aansluiting bij de Beverweg is het wettelijk wel 80, maar konden we in alle redelijkheid vermoeden dat hier feitelijk vaak sneller gereden zou worden, omdat het overgrote deel van de weggebruikers van de Kamperhoekweg komt waar maximaal 100 gereden mag worden’’, antwoordt de provincie op vragen van DeDrontenaar.nl.

,,In de oude situatie stonden er zelfs flitskasten voor de aansluiting met De Poort om de feitelijke snelheid te doen verlagen ter hoogte van de aansluiting’’, vervolgt de woordvoerder van de provincie, ,,Met het oog op deze bijzondere situatie is tot de afwijking besloten.’’

Dossier Colijnweg

Het vervallen van de veiliger oversteek bij de rotonde met de Noord leidt tot en verslechtering van de verkeersveiligheid. Het betekent extra fietsoversteken, niet alleen voor fietsers vanuit de Colijnweg maar ook vanuit Kampen. In het bestemmingsplan is aangegeven dat na de aanleg van de passage de routes voor het fietsverkeer nagenoeg ongewijzigd zouden blijven. Daarvan komt dus niets terecht, het wordt onveiliger of fietsers moeten omfietsen. De provincie en gemeenten zijn bij monde van het Vervoersberaad Flevoland en met ondersteuning van de maatschappelijke organisaties in 2013 de campagne 'Maak van de nul een punt' gestart om het aantal verkeersslachtoffers naar nul te brengen. Het is teleurstellend dat uiteindelijk de rekening toch weer bij de fietsers wordt gelegd. Blijkbaar is de ambitie in deze campagne meer woorden dan daden. Maar het is nog niet te laat. De ruimte voor een fietspad blijft ook ná aanleg van de passage beschikbaar. Het gaat slechts om 800 meter. Met goede wil is er nog voldoende tijd om het geld daarvoor te vinden. Marcel van der Weijden Fietsersbond afdeling Flevoland/Dronten
Fietsersbond afdeling Flevoland/Dronten | zondag 29 januari 2017 14:09
Staar je niet blind op een 'keurige' 80 km/u. Ook bij die snelheid is het letselrisico voor fietsers enorm. Bij een botssnelheid van 40 km/uur overleeft ongeveer 90% van de voetgangers en fietsers; bij 80 km/uur is dat ruim minder dan de helft. Er zijn onderzoeken dus zelfs nog slechtere overlevingskansen voor fietsers suggereren.
Fietsersbond afdeling Flevoland/Dronten | zondag 29 januari 2017 17:20