DRONTEN - De fietspaden bij de Colijnweg en de Rendierweg kunnen weg, omdat het autoverkeer op de Dronterringweg straks keurig 80 kilometer per uur gaat rijden. Het vergelijkbare fietspad bij de Beverweg mag blijven, want op de Dronterringweg bij Swifterbant houden de auto’s zich volgens de provincie juist nìet aan de regels.
Oversteken bij een rotonde is een stuk veiliger dan middenop een provinciale weg. Daarom liggen er langs de Dronterringweg drie fietspaadjes van pakweg 300 meter tussen een buitenweg en de dichtstbijzijnde rotonde. De fietspaden bij de Colijnweg en de Rendierweg liggen er al jaren en moeten nu weg. Het fietspad bij de Beverweg is vorig jaar aangelegd en mag blijven.
Eenduidigheid
,,De fietspaden komen te vervallen omdat de provincie eenduidigheid wenst op de kruisingen van de Dronterringweg’’, zo luidt de belangrijkste motivatie van de provincie Flevoland. In die eenduidigheid maakt de provincie een uitzondering voor het nieuwe fietspad bij de Beverweg.
Veiligheid geborgd
De veiligheid voor de fietsers bij de Colijnweg en de Rendierweg is volgens de provincie geborgd: ,,Doordat de oversteek wordt uitgevoerd met opstelruimte op het middeneiland, de oversteek nu over 2 x 1 rijbaan gaat en de oversteek verlicht wordt.’’
Die situatie is precies hetzelfde als tot vorig jaar op de Dronterringweg/Beverweg, maar daar was de situatie volgens de provincie juist niet veilig.
Minder verkeer
Behalve de eenduidigheid is de toekomstverwachting een andere reden om de fietspaden bij de Colijnweg en de Rendierweg weg te halen.
De provincie voorspelt dat er straks minder verkeer over de Dronterringweg bij Dronten rijdt. Volgens de provinciale prognose halveert het verkeer bij Dronten als de Passage klaar is.
Rijgedrag
De reden voor de uitzonderingspositie van Swifterbant is voor de provincie het rijgedrag. ,,Bij de aansluiting bij de Beverweg is het wettelijk wel 80, maar konden we in alle redelijkheid vermoeden dat hier feitelijk vaak sneller gereden zou worden, omdat het overgrote deel van de weggebruikers van de Kamperhoekweg komt waar maximaal 100 gereden mag worden’’, antwoordt de provincie op vragen van DeDrontenaar.nl.
,,In de oude situatie stonden er zelfs flitskasten voor de aansluiting met De Poort om de feitelijke snelheid te doen verlagen ter hoogte van de aansluiting’’, vervolgt de woordvoerder van de provincie, ,,Met het oog op deze bijzondere situatie is tot de afwijking besloten.’’
Fietsersbond afdeling Flevoland/Dronten | zondag 29 januari 2017 14:09