Ingezonden brief Simon Miske uit Dronten, fractievoorzitter GroenLinks Flevoland:
Gedeputeerde Staten van Flevoland heeft nieuwe vervuilende dieselauto’s aangeschaft. En dat terwijl er een motie is aangenomen over verduurzamen van het wagenpark. Bovendien heeft Provincie Flevoland grote klimaatambities. De keuze voor een grote dieselauto is onbegrijpelijk en bovendien wordt de wil van Provinciale Staten genegeerd. En hoe serieus neemt de provincie haar eigen klimaatambities?
In de vorige Statenperiode is een motie van de SP, mede gesteund door GroenLinks, aangenomen die oproept haar wagenpark te verduurzamen. En dat is niet het enige. De provincie heeft als beleid 100% duurzaam in te kopen. Door in 2030 energieneutraal te zijn, wil de provincie de meest duurzame provincie van Nederland worden.
Je zou verwachten dat Gedeputeerde Staten (GS) met deze ambities én met de aangenomen motie in Provinciale Staten duurzaamheid als belangrijkste selectiecriteria zou hanteren. Met dit soort aangenomen moties en deze grote ambities verwacht je dat duurzaamheid een belangrijk selectiecriteria is tijdens de zoektocht naar een nieuwe dienstauto voor Gedeputeerde Staten. Een logische keuze van een nieuwe dienstauto zou dan zijn een volledige elektrische auto die rijdt op groen gas, of ten minste een hybride auto met een stekker. Onze verbazing was groot toen wij vernamen dat de keuze is gevallen voor een dieseluitvoering van de BMW 5 serie. Een veel meer vervuilende keuze hadden ze niet kunnen maken. Deze auto heeft minder CO2 uitstoot dan de vorige dienstauto. Daarom is GS van mening dat zij invulling hebben gegeven aan de motie. De GroenLinks Statenfractie heeft hierover tweemaal schriftelijke vragen gesteld.
Uit navraag blijkt dat er provincies zijn met een betere aanpak. Zo laat Gedeputeerde Staten van Groningen, met o.a. GroenLinks gedeputeerde Nienke Homan, zich naar volle tevredenheid rondrijden in een Mercedes e200 op groen gas. Groen gas is schoon en C02 neutraal.
Op de vraag of deze keuze goed genoeg zou zijn voor Gedeputeerde Staten Flevoland werd wel bevestigend geantwoord, maar opgemerkt dat er op basis van comfort, ARBO-normen, kostenreductie en uitstoot een andere afweging is gemaakt. Verder vindt Gedeputeerde Staten dat elektrische auto’s een te klein actieradius hebben. Een Tesla een te luxe en sportieve uitstraling en deze auto voldoet niet aan de ARBO-normen. Een bezwaar tegen hybride auto’s was dat deze in de praktijk meer brandstof verbruiken dan door de fabrikant wordt opgegeven (alsof dat niet geldt voor dieselauto’s). Daarnaast is het schakelmoment tussen elektrisch rijden en rijden op conventionele brandstof erg oncomfortabel. Tot slot ontkende het college niet dat diesel de meest milieubelastende brandstof is. Maar ja, er waren andere ‘zwaarwegende’ argumenten…
Interessant was de mening van de andere partijen, in het bijzonder die van de SP. Zij hebben de motie ingediend en zijn nu lid van de coalitie.
Sinds de SP in de coalitie zit is de fractie kleurloos en binnen de coalitie zeer volgzaam. Het was dan ook niet erg verrassend dat zij van mening zijn dat er een ‘verantwoorde afweging’ is gemaakt en dat zij tevreden zijn met de invulling van de motie. De VVD, zij hebben de motie gesteund, is ook tevreden met de gemaakte keuze van de GS.
De andere coalitiepartijen, CDA en D66, hebben de motie niet gesteund en zien geen enkele reden om in actie te komen voor dit onderwerp. Zo zijn de rijen binnen de coalitie weer gesloten en portefeuillehouder Leen Verbeek komt weg met zijn keuze voor vervuilende dienstauto’s. GroenLinks vindt dit onbegrijpelijk en ongeloofwaardig. Als dit tekenend is voor de uitvoering van de ambities op het gebied van energietransitie, dan hoeven wij niet veel te verwachten.