DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 20 september 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

NS-station in Swifterbant en aquaduct bij Roggebot op eisenlijstje GroenLinks

NS-station in Swifterbant en aquaduct bij Roggebot op eisenlijstje GroenLinks
Foto: Google Maps
Redactie: M.H.

DRONTEN - GroenLinks vindt 45.000 inwoners de ideale grootte voor de gemeente Dronten. Als er vanuit Den Haag een opdracht komt om verder te groeien, dan moet er wat fractievoorzitter Paul Vermast betreft worden voldaan aan een fors aantal voorwaarden. Daaronder: het schrappen van vliegveld Lelystad en extra op- en afritten op de A6 voor Swifterbant.

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen, waarin wordt gevraagd om 100.000 extra woningen in Flevoland. Paul Vermast erkent dat er in Nederland behoefte is aan woningen, maar wat hem betreft blijft het aantal extra woningen in Dronten beperkt. Ook verbindt hij er eisen aan: „Want je kunt niet zomaar ergens 9.000 woningen neergooien.”

Luchthaven Lelystad

Met name voor de infrastructuur heeft GroenLinks een ambitieus eisenlijstje: „Wat ons betreft moet er nu definitief een streep door de uitbreiding van luchthaven Lelystad. Het is natuurlijk niet uit te leggen dat wij van de rijksoverheid een bouwopdracht krijgen om woningen te bouwen onder aanvliegroutes.”

Verder pleit hij voor de aanleg van de Zuiderzee-spoorlijn naar het noorden: „En wat ons betreft krijgt ook Swifterbant dan een station en in het verlengde daarvan ook een aansluiting op de A6 in zuidelijke richting.”

„Ook moet er een heroverweging worden gemaakt of we bij Roggebot in de komende jaren een brug moeten bouwen òf dat rijksoverheid meteen doorpakt en daar een aquaduct van 2x2 rijstroken aanlegt.”

Honderdduizend woningen

En waarom dan maar niet gelijk een aquaduct bij Elburg? Dat is ook een bottleneck van jewelste. Zo maak je Dronten prima bereikbaar vanuit het noordoosten en het oosten. Beter nu plannen dan ovet 10 jaar als zo'n project weer honderden miljoenen meer gaat kosten. Aan ruimte daar geen gebrek om die plannen te ontwikkelen. Regeren is vooruit zien.
Leusink | vrijdag 15 mei 2020 11:44
Extra afritje en stationnetje oke, aquaduct is qua kosten (= belastinggeld) belachelijk. Eerst gaan rekenen en dan pas roepen.
B de beer | vrijdag 15 mei 2020 13:25
Van alle ideeen vind ik het aquaduct nog het meest relevant. De opstopping bij dat bruggetje over de roggebot is echt slecht. Vervolgens sta je ook weer is de file om de N50 op te draaien bij Kampen. Dus ook direct even doorpakken en van de N50 een A50 maken.
Hs | zaterdag 16 mei 2020 10:32
Voor die anderhalve paardekop die in het oosten werkt is een aquaduct veel te duur. Zie ook reactienota Roggebot. https://www.google.com/url?q=https://www.ijsseldeltaprogramma.nl/wp-content/uploads/2019/10/Reactienota_N307_Roggebot-Kampen.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwiE15vM-7rpAhUK3qQKHcrlCLYQFjAGegQIBhAB&usg=AOvVaw3wiUyB9IPvT_zKIUxZYBK-
B de beer | zondag 17 mei 2020 15:10