DRONTEN - Het was zaterdag een gezellige drukte op het ‘wijkplein’ van De Regenboog. Zorginstelling Coloriet hield een open dag om te laten zien dat er meer is dan het woonzorgcentrum. Yvonne de Jong zag opvallend veel kinderen langskomen, die zich zorgen maken omdat vader of moeder achteruit gaan.
De Jong is klantadviseur: „Als mensen vragen hebben over Coloriet of als ze diensten willen, kunnen ze altijd contact opnemen met klantadvies.” DeDrontenaar.nl sprak met haar over het open huis.
Het is gezellig druk in De Regenboog, wat gebeurt er allemaal?
Yvonne de Jong: „We houden vandaag onze open dag. Coloriet is natuurlijk heel groot. De Regenboog is een begrip in Dronten, maar buiten het verpleeghuis hebben we tal van diensten voor mensen die buiten De Regenboog wonen. Al onze pareltjes willen wij vandaag graag laten zien.”
Over wat voor diensten hebben we het dan?
„Servicediensten, wijkzorg, personenalarmering, tafeltje dekje, dus heel veel verschillende dingen. Coloriet kan mensen ondersteunen, zodat ze zo lang mogelijk thuis kunnen wonen. Ook de dagbesteding laten we zien: mantelzorgers raken soms overbelast en dan is het heel fijn als zij even ontlast worden; als de zieke partner naar de dagbesteding kan. Dat soort dingen promoten we hier.”
Maar ik zie ook diensten van buiten Coloriet, de politie bijvoorbeeld.
„In principe willen wij alles laten zien wat Coloriet nog meer te bieden heeft dan verpleeghuiszorg. Het thema is: ‘Coloriet meer dan…’ En inderdaad hebben we bijvoorbeeld de wijkagente, kapsalon Willy, hulpmiddelen Joerns en De Meerpaal uitgenodigd.”
Dat zijn organisaties waar jullie een link mee hebben?
„Inderdaad. De wijkagente houdt hier regelmatig inloopspreekuur. De kapsalon in De Regenboog is al een begrip. Als je hulpmiddelen nodig hebt, geef een gilletje en wij leggen de contacten. En met De Meerpaal doen we ook heel veel. Tafeltje Dekje vraag je aan bij De Meerpaal, maar het eten komt van Coloriet. Mensen kunnen ook bij ons in het restaurant komen eten.”
We zien ook het Alzheimer Café.
„Ja, daar werken we ook nauw mee samen. Voor mensen met geheugenproblematiek is het heel fijn als familieleden en partners een luisterend oor krijgen en tips over hoe je het thuis allemaal kunt doen. Daarvoor heeft Coloriet ook de casemanagers: die ondersteunen de mensen thuis met adviezen. Ze kijken mee en soms is een luisterend oor al voldoende, dan kunnen mensen weer even vooruit.”
Vanwaar de aanwezigheid van Triade?
„Triade heeft bovenin De Regenboog een woonunit. Dat valt buiten Coloriet, maar het is wel weer zo’n parel in onze samenwerking.”
Hoe is vandaag de belangstelling?
„Boven verwachting goed. We doen dit meestal in de Week van Zorg en Welzijn, maar dan zijn er heel veel activiteiten in deze sector. Vandaar dat we het iets opgeschoven hebben.”
Hoe reageren de mensen?
„We krijgen heel veel reacties als: goh, we wisten helemaal niet dat Coloriet dit allemaal kan bieden. Dus dan hebben wij ons doel bereikt.”
Zijn het vooral ouderen die op deze open dag komen?
„Nee, er zijn ook opvallend veel kinderen, die vinden dat het met hun ouders niet meer zo goed gaat. Die wonen vaak buiten het dorp en maken zich zorgen. Zij kijken wat wij kunnen bieden en dan merk je dat er vooral vraag is naar personenalarmering. Dat is net zoiets als een paraplu. Je hebt ‘m bij je en als het gaat regenen ben je er heel blij mee.”