DRONTEN - De reiswereld is één van de branches, die enorm getroffen zijn door het coronavirus. Jeannet Spaltman van VakantieXperts uit Dronten is zelfstandig reisadviseur. „De kans is heel groot dat ik een jaar voor niks gewerkt heb”, vertelt zij.
We kunnen het wel raden, maar wil je toch vertellen hoe het in de reizenbranche gaat?
Jeannet Spaltman: „Heel simpel: alles ligt stil. Reisorganisaties en touroperators annuleren achter elkaar hun reizen.”
Krijgen de mensen hun geld terug?
„Tot nu toe krijgen mijn klanten òf alles terug òf ze krijgen een voucher. De ANVR is druk bezig om handen en voeten te geven aan die corona-waardebon. Het is dan de bedoeling dat de klant daarmee zekerheid krijgt dat hij het geld later kan gebruiken voor een andere reis en dat de reiswereld niet omvalt. Maar daar is nog geen duidelijkheid over, daar wachten we nu al een paar dagen op.”
Hebben de klanten begrip voor de situatie?
„Tot nu toe wel. Probleem is alleen dat de voorwaarden voor dat voucher nog niet bekend zijn. Iedere touroperator heeft nu nog zijn eigen voorwaarden en daar moet uniformiteit in komen. We wachten allemaal af wat de ANVR samen met de overheid gaat zeggen.”
Heb jij nog klanten in het buitenland zitten, die niet naar huis kunnen?
„Op dit moment niet, iedereen zit veilig thuis. Ik weet wel dat er uit de gemeente Dronten nog mensen in het buitenland zitten. Die hebben er dan over het algemeen wel zelf voor gekozen om niet gelijk actie te ondernemen.”
Zijn er mensen die halsbrekende toeren moesten uithalen om terug te keren?
„Mijn klanten niet, maar in mijn kennissenkring hoor ik dat wel. Die hebben echt overal moeten zoeken. En het is maar goed dat ze dat gedaan hebben, want er gaan steeds meer grenzen dicht en er zijn moeilijk tickets te krijgen. Of alleen voor héél veel geld.”
Worden er voor de langere termijn ook geen reizen geboekt?
„Jawel hoor, ik boek al wel reizen voor september en oktober, want het is nu allemaal voordelig. Dat gebeurt dan bij veilige touroperators en luchtvaartmaatschappijen, die goede voorwaarden hebben en waar je gratis mag annuleren en omboeken. Normaal was je boeking binnen vijf dagen definitief, anders zeiden ze: helaas pindakaas, voor jou een ander. Nu is het: kom maar, kom maar, kom maar. Iedereen is heel soepel en ik vind dat er goed wordt omgegaan met het klantenbelang.”
Zijn er verschillen tussen touroperators?
„Wat nu heel erg opvalt is dat je ziet wat de ècht goede touroperators zijn in Nederland en in het buitenland. Die denken na wat veilig is en die informeren de klant goed.”
Wat betekent de hele crisis voor jou als zelfstandig reisagent?
„Ook dat is heel simpel: zo lang er niet gereisd wordt, heb ik geen inkomen. De kans is heel groot dat ik een jaar voor niks gewerkt heb. Dat is dan zo, er zijn ergere dingen in het leven. Ik kom uit een geslacht van zelfstandigen, dus met mij komt het wel goed. Ik vind het veel belangrijker dat om mij heen iedereen gezond is, dat mijn klanten veilig thuisgekomen zijn en dat de zaken goed afgehandeld worden.”
Denk je dat je het straks weer kunt oppakken?
„Ik hoop dat de klanten straks weer bij mij terugkomen. Dat ze zeggen: jij hebt het tijdens de coronacrisis goed afgehandeld en we boeken onze reis weer bij jou.”