DRONTEN - ‘Spoofing’ is een relatief nieuwe vorm van misdaad. Bellen naar iemand, waarbij de ontvanger denkt dat je vanaf het officiële telefoonnummer van bijvoorbeeld een bank belt. Het overkwam deze week een 70-jarige vrouw uit Dronten. Haar spaarrekening werd leeggeplunderd. „Ze is helemaal overstuur”, baalt haar zoon.
Mevrouw schaamt zich en wil niet met haar naam in de krant. Haar zoon begrijpt dat maar al te goed. Daarom blijft ook zoonlief anoniem. Maar hij wil wèl dat het verhaal van zijn moeder wordt gedeeld. Opdat anderen er niet intrappen.
Wat is er gebeurd?
„Mijn moeder werd door een vrouw gebeld op haar vaste telefoonlijn. Er werd gezegd dat ze sprak met het hoofdkantoor van de Rabobank. Het rare is, dat er ook echt werd gebeld met het telefoonnummer van de Rabobank. Dat is de truc van deze oplichters. Mensen worden uitgenodigd om dat nummer te checken. En dan blijkt het inderdaad te kloppen.”
Dus ze wisten dat je moeder bij de Rabobank zat?
„Hoe ze daar achter zijn gekomen, dat weet ik niet. Maar ik heb inmiddels wat rondgekeken op de social media en dan zie ik dat ze hetzelfde ook doen met nummers van de ING-bank en ABN-AMRO.”
Hadden ze de bankgegevens van je moeder?
„Ze hadden de gegevens van mijn vader. Die is vier jaar geleden overleden. Daar praatten ze heel professioneel omheen, zodat mijn moeder geen achterdocht kreeg. Er werd gevraagd of ze wat codes wilde invoeren. Waarschijnlijk hebben ze op die manier de rechten voor haar bankrekening gekregen.
Wat was hun verhaal?
„Er werd gezegd dat er een aantal verdachte transacties vanaf haar rekening waren geweest en dat haar geld niet veilig was. Al het geld, ook van haar spaarrekening, moest naar een kluis. Daar zou het in ieder geval veilig liggen, werd er gezegd. Daarvoor moesten er wat overboekingen plaatsvinden. Er werd gezegd: de kantoren zijn dicht, we kunnen niet zoveel doen, dus het mòet op deze manier.”
Ze is er volledig ingetrapt?
„Natuurlijk hadden we haar er voor gewaarschuwd, maar ze vertelt dat het een hele nette vrouw was met een goed verhaal. Op een gegeven moment moest ze vijf minuten wachten. Toen begon ze te twijfelen, want mijn broer en zus doen eigenlijk haar financiën, dus ze hoeft zelf nooit iets te regelen. Uiteindelijk wisten ze haar toch heel professioneel in te palmen. Dat is niet mijn moeders schuld hoor, als je zoekt vind je ook mensen die zeggen dat ze er heel alert op zijn en toch in deze truc zijn getrapt.”
En het resultaat?
„Haar hele spaarrekening is leeggetrokken. Exacte bedragen ga ik niet noemen, maar het is àl haar spaargeld. Dan gaat het om luttele duizenden euro’s.”
Heb je al contact gehad met de bank en met de politie?
„Bij de politie kunnen ze pas dinsdag de aangifte opnemen. We hebben dezelfde avond nog met de bank gebeld, maar daar konden ze de volmacht van mijn broer en zus niet vinden. Daar moeten we dus nog achteraan.”
Waarom zoek je nu de publiciteit?
„Mijn moeder had het in eerste instantie liever niet, die schaamt zich ervoor. Maar wij hebben gezegd: je moet het juist delen om de oudere mensen te waarschuwen. Onze boodschap is: de banken bèllen niet! Hang op en neem eerst contact op met je kinderen of met iemand die je vertrouwt.”
Denk je dat ze hun slachtoffers specifiek in Dronten zoeken?
„Dat weet ik niet. Maar àls ze echt gericht zijn op Dronten of op oudere mensen in Dronten, dan wil ik het in ieder geval lokaal in de belangstelling brengen. Als we daar één of twee mensen mee helpen, is het wat mij betreft al goed. Laat dat volk maar aan het werk gaan, net als iedereen.”
Hoe is het ondertussen met je moeder?
„Ze is helemaal overstuur, ze weet het even niet meer. Het is precies de week dat het vier jaar geleden is dat mijn vader is overleden, dus ze zat toch al niet zo goed in haar vel. Ze is echt even van het padje, dat maakt het extra zuur.”
Betty Brummelman | zaterdag 6 juni 2020 14:49