DRONTEN - De Voedselbank Dronten had gisteren tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan goed nieuws. Ten eerste hoeft de voedselbank niet meer in te zitten over het bijeen brengen van de benodigde 30.000 euro per jaar. En ten tweede worden de voedselpakketten dankzij de hulp van de grote supermarkten groter.
DeDrontenaar.nl was aanwezig bij de bijeenkomst van 10 jaar Voedselbank Dronten en sprak met waarnemend voorzitter Jelte Ferweda.
Voedselbank Dronten bestaat tien jaar. Dat is geen reden voor een feestje, maar jullie houden vandaag toch een bijeenkomst. Waarom?
Jelte Ferweda: ,,Omdat wij graag bij de bevolking van Dronten bekend willen maken dat wij méér voor de klant gaan doen dan voedselpakketten uitdelen. We hebben het netwerk ‘Burgers in de Knel’, waar klanten op een andere manier geholpen kunnen worden. Dat kan zijn met een budgetcoach, met psychologische hulp of met een cursus. Dat netwerk heeft mensen die hen de weg kunnen wijzen. Want voedsel is één, maar hulp om ècht uit de nare situatie te komen is twee. En dat vinden wij heel belangrijk.’’
Horen die activiteiten wel op het terrein van een voedselbank?
,,Nee en daarom doen wij het ook niet zelf. Dat is het mooie! Als voedselbank hebben wij onze core-business: voedsel uitdelen. Daar hebben we moeite genoeg mee. Het netwerk ‘Burgers in de Knel’ is een aparte organisatie, die wel heel nauw met ons samenwerkt. Die hebben dit onder voorzitterschap van oud-wethouder Jan de Graaf opgezet.’’
En Jan de Graaf had vandaag een prachtig cadeau voor jullie: de mededeling dat de voedselbank zich geen zorgen meer hoeft te maken over geld…
,,Ja, alhoewel ik wel denk: eerst zien, dan geloven. Haha, misschien heb ik iets te lang in Drenthe en Groningen gewoond. Maar inderdaad, er zijn mensen die echt zeggen: jongens, dat gaan wij voor jullie regelen! Dat zijn niet de minsten. Ik ga geen namen noemen, maar het zijn mensen uit het bedrijfsleven die de handen in elkaar slaan en zeggen: dat gaan we effen met elkaar lappen. Hoe? Dat weet ik nog niet. Maar ik vertrouw erop dat het gebeurt.’’
Voor jullie eigen organisatie staan er ook nog veranderingen voor de deur.
,,Als de voortekenen niet bedriegen krijgen we via grootgrutters behoorlijk wat extra voedsel toegeleverd. Dat gaat naar regionale centra, waar wij het weer vandaan halen. Dat betekent wel dat we onze organisatie moeten aanpassen: meerdere dagen open en meerdere keren met onze bus reizen. Dat heeft nogal wat consequenties voor onze vrijwilligers en dat is een hele uitdaging.’’
Waarom moeten jullie vaker open en meerdere keren per week voedsel ophalen?
,,Dat heeft te maken met de tht-datum. Wat hier uitgaat is 100% veilig en dat willen zo houden. We krijgen soms producten die maar vier dagen voor de houdbaarheidsdatum zitten en dan moet je wat vaker open. Met verse producten luistert het nòg nauwkeuriger.’’
Jullie kregen tot nu toe niets van die grote supermarkten?
,,Jawel, maar zij hebben nu gezegd: elke week laten wij een truck naar jullie rijden. Het betekent dat we op het regionale centrum in Meppel meer voedsel krijgen en dat wij dus hier meer naartoe kunnen halen.’’
Dus jullie zijn niet meer afhankelijk van de bevolking van Dronten?
,,Absoluut wel! Die hulp van mensen uit Dronten blijft centraal staan. Wij willen dat de Drontenaren er zijn voor de Drontenaren.’’
Maar dankzij die supermarkten krijgen jullie veel meer voedsel?
,,Als de voortekenen ons niet bedriegen wel. In plaats van 15 tot 20 producten in een krat kunnen we dan garanderen dat er zeker 25 producten in een krat zitten. Dat zijn zo’n drie warme maaltijden per week en dat is natuurlijk prachtig.’’
Jullie hebben nu 400 klanten. Kan de voedselbank die 25 producten en 3 warme maaltijden ook garanderen als het aantal klanten toeneemt?
,,Ja, wij hebben de organisatie zo op orde dat we met 200 pakketten kunnen groeien. Dan praten we al bijna over 750 tot 800 klanten. Wij verwachten dat we dat kunnen managen.’