DRONTEN - Eerst zou waterschap Zuiderzeeland de Drontermeerdijk twee jaar lang afsluiten voor het doorgaande verkeer vanwege het ophogen van de dijk. Gisteren publiceerde het waterschap in haar 'definitieve plannen' dat die termijn was teruggebracht naar 200 dagen. Op aandringen van eigenaar Raymon Duffels van strandpaviljoen At Sea Vandaag maakt Zuiderzeeland vandaag openbaar, dat er nu een kwart van is overgebleven: 50 dagen.
Waterschap Zuiderzee stelt dat aannemers zijn uitgedaagd om een manier te verzinnen dat en de dijk kan worden versterkt en toch de N306 tussen de Elburgerbrug en Roggebotsluis grotendeels beschikbaar blijft.
Goede ideeën
Vijf aannemers hebben ingeschreven op de aanbesteding. „En zij zijn alle vijf met goede ideeën gekomen”, aldus het waterschap, „De vijf aanbiedingen gaan allemaal uit van een afsluiting van 50 dagen of minder.”
Zuiderzeeland benadrukt dat het allemaal nog niet definitief is: „Het werk is voorlopig gegund aan één van de inschrijvers. De anderen kunnen daar nog bezwaar tegen aantekenen.” Het wordt op 5 september definitief gegund. De werkzaamheden moeten begin 2022 klaar zijn.
Bezwaarschrift
Gisteren publiceerde het waterschap het bezwaarschrift van At Sea en de reactie daarop. DeDrontenaar.nl schreef naar aanleiding daarvan het onderstaande artikel:
DRONTEN - „Een faillissement lijkt niet uitgesloten.” Dat stelt strandpaviljoen At Sea naar aanleiding van de plannen om de Drontermeerdijk maandenlang af te sluiten voor het verkeer. Eigenlijk vraagt de eigenaar zich af of het hele project om de dijk op te hogen wel nodig is. At Sea vindt echter geen gehoor bij waterschap Zuiderzeeland.
Tijdens de werkzaamheden aan de dijk komt er geen doorgaand verkeer meer langs het restaurant. Uit noordelijke richting (vanaf Roggebotsluis) moet het verkeer omrijden om bij At Sea te komen. „Buiten proportie”, schrijft At Sea in haar bezwaarschrift over de plannen van Zuiderzeeland.
Boekingen lopen terug
Het strandpaviljoen zegt de gevolgen van de wegafsluiting nu al te merken: „De onzekerheid over een eventuele afsluiting van de N306, de duur en het tijdstip zorgen ervoor dat boekingen voor huwelijken, recepties en andere feesten nu al teruglopen.”
Het bedrijf is bang dat de afsluiting een jaar gaat duren. Het waterschap stelt in een reactie begrip te hebben voor het probleem van At Sea. Daarom is besloten de weg ‘slechts’ 200 dagen af te sluiten: van 1 oktober tot 1 april: „De afsluiting vindt dus plaats buiten het voor At Sea drukke seizoen. Hiermee is zoveel als redelijkerwijs mogelijk aan de belangen van At Sea tegemoet gekomen.” Ook wijst Zuiderzeeland op de mogelijkheid om een schadevergoeding aan te vragen.
Waarop gebaseerd?
Het waterschap stelt dat de dijk verhoogd moet worden om Oostelijk Flevoland droog te houden bij extreem hoog water in de IJssel. Het paviljoen plaatst haar vraagtekens bij de noodzaak van het hele project.
Voor het waterschap is het echter geen vraag of de dijk verhoogd moet worden: „Duidelijk is dat de Drontermeerdijk niet meer voldoet aan de huidige normen van de Waterwet.”
Verhoging dijk
Oskar de Kuijer van waterschap Zuiderzeeland legt in onderstaande video uit waarom de Drontermeerdijk verhoogd moet worden (februari 2019):