DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 22 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Winkelcentrum Suydersee moet volgens centrummanager meer ‘warmte’ krijgen

Winkelcentrum Suydersee moet volgens centrummanager meer ‘warmte’ krijgen
Centrummanager Leo Hoksbergen
Foto: ©maartenheijenk.nl
Redactie: M.H.

DRONTEN - ,, Omdat het nog vrij nieuw is, mist het vind ik wel een bepaalde warmte.” Dat zegt Leo Hoksbergen over Suydersee. De nieuwe centrummanager van Dronten krijgt binnenkort zijn vuurdoop bij de viering van het 10-jarig bestaan van het winkelcentrum.

Leo Hoksbergen is in dienst van de stichting DOES. Aan dit ondernemersfonds betalen alle winkeliers in het centrum verplicht mee in de vorm van de gemeentelijke reclamebelasting. DOES is sinds kort verantwoordelijk voor de activiteiten in Suydersee, waardoor de winkeliersvereniging zich kan beperken tot belangenbehartiging. Samen bepalen ze wat er moet worden georganiseerd.

Hoe ben jij betrokken geraakt bij winkelcentrum Suydersee?
,,Bij de oprichting van het ondernemersfonds heeft de winkeliersvereniging mij gevraagd om hen te begeleiden. Inmiddels is de stichting DOES opgezet om Suydersee nog meer op de kaart te zetten. Het bestuur wilde het professioneel vormgeven en heeft mij gevraagd om dat op te pakken. Ik doe dat ook in Hoogeveen en ik heb het in Elburg gedaan.”

Jij hebt vaker met het bijltje gehakt. Hoe beoordeel jij het winkelcentrum Suydersee?
,,Het is een heel mooi, modern winkelgebied en het is aardig compleet. Suydersee richt zich heel sterk op Dronten zelf en in die zin staat het winkelcentrum in mijn ogen goed op de kaart.”

Zijn er ook zaken die verbeterd kunnen worden?
,,Natuurlijk. Omdat het nog vrij nieuw is, mist het vind ik wel een bepaalde warmte. Het is zaak om daar eens naar te kijken: hoe kunnen we de sfeer en de aantrekkelijkheid voor de consument vergroten?”

Heb je daar concrete ideeën over?
,,Doordat het nieuw is, zien de winkelpanden en de gevels er heel netjes uit. Je zou het met wat extra groen of met wat extra accenten bij de entrees net wat meer uitstraling kunnen geven. Daarnaast wil je natuurlijk ook mensen aantrekken met goede acties en evenementen. Daar zijn we nu volop mee bezig.”

Ook de leegstand is actueel in Dronten.
,,Klopt. Wij zien het als onze taak om daarover te overleggen met vastgoedeigenaren en de gemeente. Je kunt dan aan korte-termijnacties denken met bestickering of tijdelijk inrichten, maar het mooiste is als je winkels naar Dronten weet te trekken die er nog niet zijn.”

Ook hier de vraag: zijn er al concrete ideeën?
,,We hebben de eerste gesprekken gevoerd en daarbij hebben wij gezegd: het zou goed zijn om eens op een rijtje te zetten wat er op dit moment is en wat we missen als we het vergelijken met plaatsen van dezelfde omvang. Je kunt vervolgens kijken wie welke contacten heeft in het land. Misschien kun je gezamenlijk tot een marketingstrategie komen. Een ander facet is: ook de zittende ondernemers hebben allerlei goede en nieuwe ideeën.”

Wethouder Dirk Minne Vis heeft het woord ‘ruilverkaveling’ wel eens genoemd. Denken jullie daar ook aan?
,,Dat speelt er wel doorheen. Stel dat je zegt: we willen er een trekker bij hebben en die vraagt 800 vierkante meter winkelruimte. Als je die ruimte op dat moment niet voorhanden hebt en er zit wel iemand anders in een groot winkelpand en die wil wat kleiner, dan ga je met elkaar praten. Dat zijn wel hele tijdrovende projecten.”

Ander punt van zorg zijn de openingstijden en de deelname aan de koopzondag…
,,Daarin trekken we heel nauw op met de winkeliersvereniging. Die hebben voor de zomer een enquête gehouden naar de openstelling van de winkels. En dan niet alleen de zondag, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om op zaterdag tot zes uur open te blijven. Dat moet je allemaal zorgvuldig afwegen, want het heeft geen zin als de helft open is of als er heel weinig consumenten komen.”

Zucht! Weer zo iemand die het wiel opnieuw wil uitvinden. Als consument vind ik dat ons winkelcentrum genoeg ‘warmte’ heeft. Het is modern, aantrekkelijk en de winkeliers zijn enthousiast, betrokken en klantvriendelijk. Op het toevoegen van extra groen zit ik echt niet te wachten. We hebben het hier toch over een winkelcentrum en niet over een park. Wat voor mij eventueel nog een toegevoegde waarde zou kunnen hebben, is het plaatsen van kunst en/of speelobjecten in het winkelcentrum. Bij voorkeur vrolijk en kleurig.
Mieke Bouma | dinsdag 30 augustus 2016 16:51