DRONTEN - De gemeente Dronten heeft het veelbesproken dossier ‘terugdringing oneigenlijk grondgebruik’ geanalyseerd. Daaruit blijkt dat er maar liefst 700 gevallen van ‘landjepik’ zijn geweest. Daarvan zijn er 355 afgehandeld, 122 nog in behandeling en 223 inwoners hebben nog geen brief ontvangen. Zij kunnen die brief uiterlijk volgend jaar tegemoet zien.
Van de afgeronde zaken is in verreweg de meeste gevallen de grond teruggegeven. Ongeveer een kwart van de aangeschreven inwoners heeft de grond gekocht van de gemeente. Een paar zaken zijn verjaard en twee dossiers werden uitgevochten voor de rechter. De bewoners van De Reiger in Dronten en De Kruisboog in Swifterbant werden daarbij in het ongelijk gesteld.
Luchtfoto’s
De gemeente Dronten is in 2012 begonnen met het terugdringen van oneigenlijk grondgebruik. Dat gebeurde aan de hand van luchtfoto’s.
„Het oppakken van een dergelijk project is moedig omdat aan de bewoners geen populaire boodschap wordt gebracht”, aldus de analyse. Aan de andere kant mòet er wel worden opgetreden: „Want anders raakt een gemeente de grond kwijt met bijbehorende grote financiële consequenties.”
Veel onvrede
De politiek heeft herhaaldelijk vragen gesteld over dit dossier. Er zou onder de bevolking nogal wat onvrede zijn, omdat de gemeente niet alles met fluwelen handschoen oppakte. In de analyse staat nu, dat er in 2018 slechts twee formele klachten zijn ingediend. Na een toelichting zou die ontevredenheid in beide gevallen zijn weggenomen.
Hier en daar bestaat ook onvrede, zonder dat er een formele klacht is ingediend. Vaak gaat het dan om meerdere buren, die gezamenlijk naar het gemeentebestuur stappen. „Met een aantal bewoners lopen nog gesprekken”, schrijft de gemeente daarover.
Een probleem is dat veel bewoners de grond willen kopen. De gemeente is daar echter terughoudend in. Soms omdat er kabels of leidingen onder de grond liggen, maar meestal vanwege precedentwerking en het gelijkheidsbeginsel.
Vriendelijke brief
De gemeente heeft geconstateerd dat veel onvrede kan worden voorkomen met een goede eerste brief: „Als die brief niet goed valt bij de bewoners begint de gemeente al op een achterstand.” Met het oog daarop slaat de gemeente tegenwoordig een wat vriendelijker toon aan.
In de brief wordt nu expliciet vermeld dat de overheid er niet vanuit gaat dat de bewoners de grond bewust in gebruik hebben genomen. Ondanks dat dit niet in de brief stond, lazen veel bewoners dit er nog wel eens in.
Bovendien worden sinds enige tijd de exacte afmetingen tot de gevel vermeld, zodat bewoners het zelf kunnen nameten. Ook neemt de gemeente tegenwoordig sneller contact op. Als een bewoner vragen heeft, wordt geprobeerd om nog dezelfde week ter plaatse te gaan kijken: „Deze aandacht wordt in de meeste gevallen positief gewaardeerd.”