DeDrontenaar.nl

Donderdag, 21 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Belevingsvlucht boven de gemeente Dronten: ,,Wat de polders betreft een flauwekulverhaal"

Belevingsvlucht boven de gemeente Dronten: ,,Wat de polders betreft een flauwekulverhaal
Redactie: M.H.

DRONTEN - Met twee uur vertraging is de belevingsvlucht van Transavia vanavond over de gemeente Dronten gevlogen. Velen vonden de geluidsoverlast nogal meevallen, maar deskundigen plaatsen daar nogal wat vraagtekens bij. DeDrontenaar.nl zet een aantal reacties op een rij:

#belevingsvlucht echt rechtboven ons huis #dronten. Tsja je hoort 'm. De trein hierachter hoor ik ook. Een auto die langs het huis rijdt maakt meer lawaai. pic.twitter.com/m8dhVgOUxV

— Ilona Steijns (@Ilonastwiet) 30 mei 2018 strong>

Willem Feiken

Voorzitter Dorpsbelangen Biddinghuizen

„Ergens vind ik het een beetje een wassen neus, zeker omdat het een leeg vliegtuig is en ze een geluidsarm vliegtuig hebben gebruikt. Of dat nou een beeld geeft van alle vliegtuigen die straks langskomen, vraag ik me af. Wat me ook opvalt: het ene moment vliegen ze veel dichter over Biddinghuizen dan de andere keer.

Ik moet zeggen: het doorstijgen langs het dorp, dat maakt nogal wat herrie. Al met al stemt het mij dus niet vrolijk. Wat me ook opvalt: er komen hier heel veel vliegtuigen over. En de vliegtuigen op hogere hoogte hoor je langer dan het vliegtuig dat nu op Lelystad vliegt. Dat moet ik eerlijkheidshalve ook zeggen.”

Frank Pels

Actiegroep Vliegop Biddinghuizen

„Voor mijn gevoel was-ie heel dichtbij en viel de geluidsproductie eigenlijk nog wel mee. Dus ik stel voor dat in het luchthavenbesluit wordt opgenomen dat we alleen met de allernieuwste Boeings gaan vliegen en alleen maar leeg. Dat lijkt mij een goede toevoeging.

Ik heb zelf wat geluidsmetingen gedaan en dat bleef binnen de ‘range’ van de MER. Op zich voldeed het aan mijn verwachting. Daar wil ik wel bij aantekenen dat het een leeg toestel is dat keurig volgens de route vliegt. En dat zal-ie straks niet doen.”

Paul Vermast

Gemeenteraadslid GroenLinks

„Ik heb ‘m een keer of drie langs zien komen. Wat opvalt: hij vliegt hoger dan ze straks daadwerkelijk gaan vliegen. En de weersomstandigheden zijn meer dan ideaal, het is volstrekt windstil. Bovendien was het vliegtuig leeg. Al die omstandigheden samen waren perfect voor een vlucht die zo min mogelijk overlast geeft. Die kanttekening moet je er wel bij maken als je nu denkt dat het best acceptabel was. Ik vrees dat de praktijk nogal weerbarstiger is.

Wat verder opvalt: op het moment dat je ‘m in Dronten-west stijgend hoort langskomen, daar schrik ik van. Ik had er rekening mee gehouden dat het niet fijn is, maar dit is ècht niet fijn. Ik zag dat ook bij buurtbewoners dat ze schrokken. Zo van: dit had ik me niet gerealiseerd. En: die vliegroute zou toch tussen Dronten en Swifterbant langs komen in plaats van bij ons over het dak?

Deze vlucht was op alle fronten volgens het boekje, behalve het tijdstip van vertrek. En misschien is dàt wel exemplarisch voor hoe het gaat met vliegveld Lelystad.”

Co Hermans

Bestuur Dorpsbelangen Swifterbant

„Ik ben binnen ons bestuur niet de woordvoerder als het om het vliegveld gaat, maar ik heb natuurlijk wel geluisterd. Als het is zoals vanavond, dan valt het mee. Ik denk alleen dat we geen goed beeld hebben gekregen. Het is geen juiste weergave van de situatie zoals we die straks kunnen verwachten.”

Ton van Aalderen

Bewonersdelegatie (namens Biddinghuizen)

„Heel spijtig dat het twee uur te laat was, eigenlijk was dat bij het klungelige af. Transavia heeft met een smoesje ook meteen een moderner toestel ingezet. Het hele verhaal is: Transavia is KLM, KLM is Schiphol en Schiphol is Lelystad.

Ryanair, Easyjet enzo hebben allemaal toestellen die 40% minder lawaai maken dan de toestellen van Transavia. Maar die maatschappijen die mogen van de KLM niet op Lelystad komen. Al met al wordt hier dus gewoon een spelletje gespeeld. Er is veel meer aan de hand dan alleen een meting.

Wat de polders betreft is het al helemaal een flauwekulverhaal omdat ze niet konden landen op Lelystad. Straks komen ze vanaf nul vol gas langs en dan moeten ze omhoog naar 1.000 tot 1.300. Dat zal heel wat meer lawaai geven. Er zitten dus heel veel maren en mitsen aan.

De minister heeft er op zich goed aan gedaan om dit te doen, al heeft het wel 50.000 euro gekost. Maar voor wat de gegevens betreft heb je er niet veel aan. Het is discutabel, het wringt nogal. En dan hebben we het nog niet eens over fijnstof en ultrafijnstof, dat wordt helemaal nergens genoemd.”

Belevingsvlucht Lelystad Airport