DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 22 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Directeur ziet sluiting ijsbaan Flevonice niet als een nederlaag: „Het is puur vanwege het weer”

Directeur ziet sluiting ijsbaan Flevonice niet als een nederlaag: „Het is puur vanwege het weer”
Maarten van der Ven
Foto: ©maartenheijenk.nl (archieffoto)
Redactie: M.H.

BIDDINGHUIZEN - De sluiting van de ijsbaan van Flevonice is het bedrijf, het product en de medewerkers niet aan te rekenen. Directeur Maarten van der Ven : „Het is puur vanwege het weer.”

De directie van Flevonice heeft besloten de ijsbaan te sluiten en een pauzejaar in te bouwen. DeDrontenaar.nl sprak erover met directeur Maarten van der Ven.

Wat kun je vertellen over de personele consequenties?
„In het pauzejaar gaan we de personele bezetting tot het minimum beperken. We werken in de winter met veel seizoens- en oproepkrachten. Van het oproeppersoneel, dat is een man of zestig, zal honderd procent verdwijnen. Van het vaste personeel zal meer dan de helft verdwijnen, een man of twintig.”

Het is ongetwijfeld een heftige beslissing geweest. Wat is het gevoel dat je erbij hebt?
„Aan de ene kant - en dat willen we ook uitstralen - opent het deuren naar de toekomst. Als de ijsbaan weg gaat, geeft het fysiek ruimte op het terrein en in de infrastructuur om iets anders te gaan doen. Daar hebben we heel veel plannen en ideeën voor, maar daarbij gaan we niet over één nacht ijs; sorry voor de metafoor. Dat moet je gewoon onderzoeken en onderbouwen en daarvoor moet ook wat gebouwd en ontwikkeld worden. Dat is aan de ene kant dus heel positief.”

En aan de andere kant…
„Je sluit iets af waarvan je weet dat het ontzettend veel waarde heeft. Het is ook niet omdat we de gasten niet hebben dat we dit besluit hebben genomen, het is puur vanwege het weer. De planning was dat we dit jaar 90 dagen open zouden gaan. Uiteindelijk zijn het er maar 50 geworden. Dat kàn gewoon niet. Je ziet dat de klimaatverandering dermate veel invloed heeft op je organisatie, dat je niet het product kunt aanbieden dat je wilt.”

Voelt dat als een nederlaag?
„Nee. Natuurlijk is het een zwaar seizoen geweest, maar daar staat tegenover dat we ook records hebben gebroken: records in het bezoekersaantal op een dag, records in het bezoekersaantal in een week. Als het weer klopt hebben we een gigantisch mooi product. Het is echt een knop waar je absoluut niet aan kan draaien. Dat kunnen we ons bedrijf, ons product en onze medewerkers niet aanrekenen. Dus het is geen nederlaag, het is realiteit.”

Op zich voorzag de ijsbaan in een behoefte?
„Na de kerst hadden we op één dag 4.700 bezoekers. Dat is enorm, dan draait het, dan loopt het, dan zijn de mensen blij en dan is het hartstikke gezellig.”

Flevonice