DRONTEN - Vader Co (58) en zoon Jan Aart Straver (26) uit Dronten staan sinds deze week op grote billboards ter promotie van de akkerbouw. Jan Aart speelt bovendien ook de hoofdrol in een filmpje, dat woensdag wordt gepresenteerd bij de start van de nieuwe campagne van de Brancheorganisatie Akkerbouw.
De brancheorganisatie organiseert jaarlijks de ‘Dag van de Akkerbouwer’. „Die open dag was bedoeld om de mensen uit de stad kennis te laten maken met de akkerbouw, maar in de praktijk kwamen er eigenlijk alleen maar mensen op af die al langer geïnteresseerd zijn in de branche”, legt Jan Aart Straver uit, „Daarom is de campagne nu in een ander jasje gestoken.”
Landelijke actie
Woensdag is de lancering van de campagne. Het is een landelijke actie om de akkerbouw te promoten, onder andere met borden op 30 plaatsen in Flevoland en de Haarlemmermeer.
Jan Aart: „Ze zochten boeren die langs grote wegen zitten en die ook wat andere gewassen verbouwen dan alleen aardappelen en uien. Zo zijn ze bij ons terecht gekomen, want wij zitten langs de Hanzeweg en wij verbouwen bijvoorbeeld rodekool.”
Woensdag online
Jan Aart werd gevraagd of hij de hoofdrol wilde spelen in het promotiefilmpje: „Daar ben ik vrijdag de hele dag mee bezig geweest, maar ik weet niet wat er van overblijft. Dat zien we woensdag, want dan komt ook het filmpje online.”
Co Straver is in 1964 aan de hand van zijn vader naar Flevoland gekomen en runt het bedrijf aan de Ketelweg nu samen met zijn zoon. Co en Jan Aart verbouwen aardappelen, suikerbieten, tarwe, wortelen, witlof en rodekool.
„Jan Aart wordt er blij van als hij een mooi en gezond product kan oogsten”, zegt hij op de website van de campagne.