DRONTEN - De touringcarbranche vindt het onterecht dat er voor hen andere regels gelden dan voor het openbaar vervoer. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) heeft aangekondigd dat ze vanaf deze week ongehoorzaam zijn en met 30 passagiers gaan rijden in plaats van het toegestane maximum van 13. Márion Reizen uit Dronten overweegt serieus om mee te doen.
De branche wil de coronarichtlijnen aan de laars lappen. Zijn jullie het daarmee eens?
Marion Kootstra: „Ik vind het lastig. Het lastige is vooral wat je de klant moet adviseren. Ik kreeg toevallig deze week een aanvraag voor volgende week. Die zijn met 29 personen. Het voelt zó raar om dan te zeggen: je moet met twee of zelfs met drie bussen.”
Maar doen jullie daadwerkelijk mee aan de landelijke actie?
„De komende week is het voor ons nog niet van toepassing. We rijden met een aantal basisschoolklassen en die mogen met meerdere kinderen in de bus, daar geldt die regel niet. We rijden ook een buslijn naar een school en het toeval wil dat daar niet meer dan 13 of 14 kinderen meegaan.”
Maar na deze week, gaan jullie dan meedoen?
„Die kans is heel groot. Het voelt gewoon slecht om je aan die 13 te houden terwijl de rest van de branche wel met 30 mag. Het is van de zotte dat er zo met twee maten gemeten wordt. Dus ik ben geneigd om te zeggen: ik doe mee, we gáán er met z’n allen voor. De enige manier om een vuist te kunnen maken is ook dat je het met z’n allen doet. Voorwaarde voor ons is wel dat het altijd in overleg met de klant moet gaan.”
Jullie nemen dan de boetes voor lief?
„Dat maakt het extra lastig. Ze zeggen dat de kans op controle erg klein is, maar wij hebben al geen inkomsten. Als we dan ook nog dikke boetes bij komen, dan is het meteen klaar.”
Weet jij hoe hoog die boetes zijn?
„Ik heb geen idee. Ik weet bijvoorbeeld niet of ook de passagiers een boete krijgen. Het is bij ons nog niet eerder voorgekomen. Ik heb ergens het bedrag van vierduizend euro horen vallen, maar ik heb geen idee of dat klopt.”
Leg nog eens uit wat jij tegen dat maximumaantal van 13 personen hebt.
„Wij weten precies wie er in de bus stapt, wij kunnen net als in de luchtvaartbranche een gezondheidscheck doen, desnoods kunnen we temperaturen en we kunnen vooraf een gezondheidsverklaring vragen. Mocht er toch een passagier besmet zijn, dan weten wij aan de hand van de passagierslijst precies met wij zij in die bus hebben gezeten. We hebben zó veel voordelen ten opzichte van het OV. En daar mag het wel…
Laatst moesten we mensen ophalen van Schiphol. Die zitten met z’n allen met een mondkapje in het vliegtuig. Vervolgens stappen ze met hun mondkapje bij ons in de bus en moeten ze in zes bussen. Het raakt kant noch wal.”
Wat zijn de gevolgen als jullie moeten vasthouden aan dat maximum van 13 passagiers?
„Dan is het een keer klaar in onze branche. En met ons ook.”