DeDrontenaar.nl

Maandag, 25 november 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Wouter Feil nog steeds in nek-aan-nekrace met Universiteit Twente

Wouter Feil nog steeds in nek-aan-nekrace met Universiteit Twente
Het team van de TU Delft.
Foto: Nuon Solar Team
Redactie: M.H.

DRONTEN - De strijd tussen de twee Nederlandse teams die aan kop gaan in de World Solar Challenge in Australië, is in alle hevigheid losgebarsten. De TU Delft en de Universiteit Twente zijn zeer aan elkaar gewaagd. Het verschil tussen de Nederlandse teams is nog geen minuut. Zoals bekend maakt Drontenaar Wouter Feil deel uit van het team van Delft.

Verslag Nuon Solar Team:

,,Op de derde racedag ligt Twente nog net aan kop, maar het Nuon Solar Team zet woensdag alles op alles om de grootste concurrent te verslaan. De vierde en een na laatste racedag zal bepalend zijn voor de winst.

Wat zich nu afspeelt tijdens de race is een vernuftig strategisch spel. De teams liggen nu zo dicht bij elkaar dat een verkeerde inschatting of manoeuvre het verschilt betekent tussen winst of verlies. Bij een zonnerace komt namelijk heel wat kijken, want de zonneauto rijdt niet als enige dwars door Australië over de openbare weg. Zonneauto Nuna8 wordt nauwkeurig in de gaten gehouden door teamleden in andere auto’s.

Knallen

Nuna8 wordt begeleid door een Mission Control wagen, een Meteo wagen en een Scout wagen. De Scout rijdt voorop en houdt in de gaten of de weg veilig is. Scout kijkt ook of het voor Nuna veilig is om in te halen. Teamleden in Scout rijden voordat de racedag begint vooruit om aangereden wild, vaak dode kangoeroes, van de weg te schrapen. Meteo is de weerwagen; deze rijdt ook voorop, houdt continu het weer in de gaten en geeft de weergegevens door aan Mission Control.

Emiel Lorist, strateeg van het team: “Aan de hand van weermodellen en informatie die ik doorkrijg van Meteo over het weer een aantal kilometers verderop, bereken ik hoe hard Nuna kan rijden. Het is de kunst om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van zonne-energie en de accu zo vol mogelijk te laten. Want alleen met een volle accu kunnen we uiteindelijk knallen.”

Zweet in de handen

De Mission Control auto is ingericht met board computers. Strateeg Lorist heeft zo continu zicht op alle gegevens. Hoe gaat het met het zonnepaneel op de auto, houdt de accu het nog vol? Wat betekenen de wolken 50 kilometer verderop voor de opbrengsten van het zonnepaneel? Wat als het gaat regenen? Alle gegevens die binnenkomen, worden met elkaar verbonden. Op basis daarvan krijgt de coureur instructies over hoe hard hij kan rijden en of een inhaalmanoeuvre haalbaar is. De strategie is bepalend voor de uitkomst van de race.

Jacco Vos, technisch manager van het team: “Ik zit met het zweet in mijn handen in Mission Control, maar ik moet mijn hoofd koel houden. We zitten zo dicht op de hielen van Twente dat een klein foutje in onze strategie bepalend kan zijn voor de afloop. En wij willen natuurlijk woensdag aan kop komen.”

Vandaag heeft het Nuon Solar Team 733 Kilometer gereden. In totaal hebben de zonneauto’s al zo’n 2160 kilometer afgelegd over de Stuart Highway, de belangrijkste weg dwars door Australië.''