DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 20 september 2024

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Wouter Feil wordt niet rijk van wereldtitel: ,,Het is wèl een hele ervaring’’

Wouter Feil wordt niet rijk van wereldtitel: ,,Het is wèl een hele ervaring’’
Wouter Feil tijdens zijn presentatie voor de Rotary in Dronten.
Foto: ©maartenheijenk.nl
Redactie: M.H.

DRONTEN - Met een wereldtitel zonneracen op zak stapt Wouter Feil uit Dronten weer langzaam maar zeker in de realiteit van het studentenleven. Gedurende anderhalf jaar legde hij zijn studie stil en leefde hij op een wolk. Het leven als een topsporter leverde hem geen miljoenen op. ,,We krijgen wel een vergoeding vanuit de TU Delft, maar je wordt er niet rijk van. Het is wèl een hele ervaring.’’

Wouter Feil was recentelijk met de zonneracewagen van de TU Delft op bezoek in Dronten, waar hij een presentatie gaf bij de Rotaryclub. Dat gebeurde in De Rede van Dronten; een voor hem memorabele plaats: hier had hij ooit zijn allereerste baantje, als afwasser.

Papier-machéen

De Drontenaar heeft zich in de aanloop naar de World Solar Challenge vooral beziggehouden met de sponsoring. Daarbij slaagde hij er ook in een aantal bedrijven uit zijn woonplaats aan het team te binden.

Tijdens de bouw van de wagen deed hij, zoals hij het zelf noemde, het ‘papier-machéen’. De race zelf beleefde hij in Australië vanuit een auto die vooruit reed. ,,Ik deed de navigatie. In onze zonnewagen zit je heel laag en je hebt geen zijspiegels. Daardoor is het heel lastig om te navigeren. Ik hield vanuit onze auto contact met de coureur.’’

Drie doelstellingen

Vijftien studenten van de TU hebben zich met het project beziggehouden. ,,We hadden drie doelstellingen’’, legt Wouter Feil uit, ,,De eerste is duurzaamheid: laten zien wat we kunnen met techniek. Het tweede is heel praktisch: met behulp van de auto jongeren overhalen om een bètastudie te gaan doen. En ten derde wilden we gewoon winnen.’’

Hij legde aan de leden van de Rotary uit dat er tijdens de bouw van de auto voortdurend moest worden overlegd tussen tal van disciplines. Waar de ene discipline soms winst dacht te halen, werd dat door de ander weer ontkracht. ,,De coureur zat in een temperatuur van soms wel 55 graden. Er zat namelijk geen airo in de auto, want dat kost stroom. Neem je wel airco, dan kost dat 1 watt… en we wilden ook winnen.’’

Grote risico’s

Gedurende vrijwel de hele race lag het team van Wouter achter op de Universiteit Twente. Pas op de voorlaatste dag werden de Tukkers ingehaald. De 24-jarige Drontenaar vertelde uitgebreid over de risico’s, die zijn team daarbij moest nemen.

,,Er was voor die dag bewolking voorspeld en we waren bang dat we de finish niet zouden halen.’’ Uiteindelijk viel echter alles op zijn plaats en werd Twente met acht minuten verschil verslagen.

Geen logge organisatie

Hoe kan het dat de Nederlandse universiteiten tijdens de WK zonneracen traditiegetrouw beter presteren dan gerenommeerde universiteiten als MIT, Cambridge en Michigan? ,,Andere teams bestaan soms uit wel 60 man’’, antwoordde Wouter Feil, ,,Wij hebben een klein team, maar doordat we niet zo’n logge organisatie hebben, werken we veel efficiënter.’’

Het belangrijkste verschil is volgens Wouter, dat de Nederlanders het voor zichzelf doen: ,,Wij hebben geen professor die toekijkt.’’ De studenten zijn bij de TU aandeelhouder: ,,Het is mìjn auto en voor je eigen auto werk je twee keer zo hard als voor de auto van een ander.’’

Zuid-Afrika

De TU Delft is momenteel druk bezig om de zonnewagen te verbeteren en gaat dit najaar naar Zuid-Afrika om de wereldtitel te verdedigen. Voor Wouter Feil zit het avontuur er bijna op: ,,Ik zit nog in de raad van toezicht en ik hou me bezig met de sollicitatieprocedure voor het nieuwe team. Nieuwe mensen nemen het weer over. Héél misschien ga ik nog mee naar Zuid-Afrika om mijn ervaring over te brengen.’’

Is het allemaal de moeite waard geweest? ,,Jazeker’’, glundert Wouter, ,,Het is iets voor op je cv, je houdt er veel vrienden aan over en je maakt ècht iets mee. Je leert onder druk te presteren, werken met deadlines, je doet contacten op, allemaal dingen die je niet uit de boeken leert.’’

In de put gezeten

Wat waren zijn geluksmomenten tijdens het afgelopen anderhalf jaar? ,,Het moment dat we Twente inhaalden’’, blikt de student Technische Bestuurskunde terug, ,,Plus het binnenhalen van de grote sponsors. Daarover heb ik wel eens in de put gezeten en dan is het prachtig als het toch lukt.’’

Stel dat VWO-leerlingen uit Dronten hetzelfde willen meemaken, wat moeten ze dan doen? ,,Je moet gemotiveerd zijn, een bètastudie doen en ook sociaal zijn. Èn je moet je aanmelden bij de TU Delft’’, adviseert Wouter.